Ciekawe warsztaty w Stalowej Woli
Organizatorem warsztatów jest Miejski Dom Kultury w Stalowej Woli w partnerstwie z organizacją ART LLIGA z Ukrainy. W projekcie bierze udział 66 osób - 30 uczestników i 3 opiekunów z Ukrainy oraz 30 uczestników i 3 opiekunów z Polski. Koordynatorem projektu jest doktor Jerzy Augustyński.
Uczestnicy projektu to nie tylko początkujący dziennikarze, to także zdolni artyści, którzy w ramach projektu zaprezentowali w środę gościnny występ w Spółdzielczym Domu Kultury w Stalowej Woli i Niżańskim Centrum Kultury w Nisku podczas uroczystości upamiętniających 150 rocznicę urodzin światowej sławy śpiewaczki Salomei Kruszelnickiej.
W dniach od 21 do 30 października w Ośrodku Szkoleniowo-Edukacyjnym w Przysietnicy koło Brzozowa odbywają się warsztaty pt. „Akademia dziennikarstwa odpowiedzialności społecznej, ekologicznej i obywatelskiej” współfinansowane przez Unię Europejską w ramach programu Erasmus+.
Uzdolnieni, początkujący dziennikarze
Projekt dziennikarski powstał z inicjatywy młodzieży polskiej i ukraińskiej, która nawiązała kontakt przez grupy dyskusyjne na portalach społecznościowych. Są to uzdolnieni, początkujący dziennikarze, którzy aktywnie działają w organizacjach i społeczeństwie. Udział w realizacji warsztatów, pozwoli im nabyć nowe doświadczenia i umiejętności, a także otworzy im szeroką ścieżkę możliwości dalszego rozwoju edukacyjnego i zawodowego. Udział w wydarzeniu będzie dla młodzieży doskonałym materiałem do ćwiczenia różnych form dziennikarskich, takich jak artykuł, fotoreportaż, reportaż, recenzja.
Na ścianie budynku przy wejściu do Niżańskiego Centrum Historii i Tradycji znajduje się tablica informująca, że w tym mieście w roku 1891 przebywała wybitna ukraińska śpiewaczka operowa polskiego pochodzenia Salomea Kruszelnicka. Prawdopodobnie w Nisku przebywała kilka miesięcy u swojej rodziny. O pozycji genialnej śpiewaczki świadczy choćby to, że jej imieniem nazwany został Lwowski Narodowy Akademicki Teatr Opery i Baletu.
7 października 2005 roku na budynku ówczesnej Biblioteki Miejskiej w Nisku (dziś to Niżańskie Centrum Historii i Tradycji), odsłonięto tablicę pamiątkową ufundowaną przez samorząd Gródka, miasta partnerskiego na Ukrainie, ku czci Salomei Kruszelnickiej, wybitnej śpiewaczki operowej, przebywającej przez kilka miesięcy w Nisku w roku 1891. Uczyła tu śpiewu w szkole.
Tablica Salomei Kruszelnickiej
Tablicę zaprojektowaną i wykonaną przez Mikołaja Bunyka odsłonili burmistrz Gródka Mikołaj Sawka i burmistrz Niska Mariusz Kowalik. W uroczystości uczestniczyła delegacja Rady Miejskiej z Gródka. Referat okolicznościowy poświęcony Salomei Kruszelnickiej wygłosiła Stefania Stojko. W części artystycznej wystąpili śpiewak operowy Piotr Szpara, uczniowie niżańskiego Liceum oraz piosenkarze i recytatorzy z Gródka
Jak poszukiwacze historii dowiedzieli się od Roksolany Pasicznik - pracownika naukowego Muzeum Salomei Kruszelnickiej we Lwowie, mieszkająca w Nisku siostra Kruszelnickiej, to Osypa (Josypa) Kruszelnicka (1867-1958), po mężu Bandriwska. Jej mąż Karl (Karlo) Bardriwski (1855-1931) był prawnikiem. Ich córka Odarka (Daria) też była znaną ukraińską śpiewaczką operową (sopran), choć nie aż tak wielką jak ciotka. Ona też była głównym sprawcą powstania Muzeum Salomei Kruszelnickiej w jej dawnej lwowskiej kamienicy.
Salomea wyjątkowa śpiewaczka
Salomea Kruszelnicka (Sołomija Kruszelnyćka) urodziła się 23 września 1872 roku we wsi Bilawynci w województwie tarnopolskim. Lata dziecięce przyszłej śpiewaczki minęły w pobliżu Tarnopola, we wsi Biła, gdzie jej ojciec był księdzem obrządku grecko-katolickiego. Ambroży i Teodora Kruszelniccy, rodzice Salomei, zadbali o dobre wykształcenie swoich dzieci, wszczepili im miłość do ziemi ojczystej i tradycji ludowych.
Już w dzieciństwie Salomea odznaczała się wyjątkowymi zdolnościami muzycznymi, marzyła o tym, żeby profesjonalnie uczyć się śpiewu. W roku 1891 wyjechała do Lwowa, gdzie wstąpiła do Konserwatorium Galicyjskiego Towarzystwa Muzycznego. Ukończyła je w roku 1893. Jej wykładowcami byli znani we Lwowie muzycy: W. Wysocki (śpiew solowy), M. Sołtys (harmonia) i W. Wszełaczyński (fortepian).
Debiut młodej śpiewaczki, który odbył się 15 kwietnia 1893 roku na scenie Teatru Lwowskiego w operze Gaetano Donizetti’ego „Faworytka” (śpiewała partię Leonory) przyniósł jej pierwszy sukces. Jesienią 1893 roku Salomea przyjechała do Mediolanu, aby kontynuować naukę. Nauczycielami i profesorami byli: Fausta Crespi (śpiew) i Conti (maestria sceniczna). W 1895 roku pobierała lekcje u profesora J. Gensbachera w Wiedniu.
Salomea uczyła się pilnie. „Jeżeliby człowiek żył nawet tysiąc lat, to miałby się czego uczyć...” – pisała. W latach 1894–1897 młoda śpiewaczka zdobywała sukcesy na scenach różnych teatrów operowych (Lwów, Kraków, Cremona, Parma, Udine, Zara, Triest, Odessa, Santiago).
Na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie
W latach 1898–1902 występowała na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie i jednocześnie w Petersburgu i Paryżu. W latach 1903 –1920 śpiewała w Neapolu, Mediolanie, Rzymie, Buenos Aires, Kairze, Lizbonie, Ravennie, Bolonii ich innych miastach świata – wszędzie odnosiła najwyższy sukces. W swoim repertuarze miała partie sopranu dramatycznego z 60 oper. Szczególne uznanie zdobyła w operach: „Halka”, „Hrabina” (S. Moniuszko), „Aida” (G. Verdi), „Madame Butterfly” (G. Puccini), „Lohengrin”, „Tristan i Izolda”, „Walkiria”, „Zmierzch bogów” (R. Wagner), „Salome” (R. Strauss), „Mefistofeles” (A. Boito).
Będąc u szczytu sławy zrezygnowała z operowej sceny. W latach 1920–1930 występowała z repertuarem kameralnym, tak w kraju ojczystym, jak i daleko za jego granicami – w Argentynie, we Włoszech, USA, Kanadzie. Do programu koncertów zawsze wchodziły utwory kompozytorów ukraińskich i ukraińskie pieśni ludowe.
Ostatnie lata jej życia (1939- 1952) minęły we Lwowie. Pracowała tam jako profesor Państwowego Konserwatorium im. Mykoły Łysenki (1944–1952). W mieszkaniu swego „znacjonalizowanego” domu udzielała lekcji wokalu.
W tym też domu 16 listopada 1952 roku przestało bić serce sławnej śpiewaczki ukraińskiej. Została pochowana na cmentarzu łyczakowskim. Na jej nagrobku jest postać grającego na lirze Apolla – boga muzyki i tańca.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?