Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza w sobotę na nowe wystawy, a w niedzielę - na oprowadzanie kuratorskie

Barbara Koś
"Penetracje przestrzeni" Macieja Szańkowskiego. Centrum Rzeźby Polskiej
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza w sobotę, 26 października, na nowe wystawy, a w niedzielę, 27 października, na oprowadzanie kuratorskie po nich.

Wydarzenia sobotnie rozpoczną się o godzinie 14.

Pierwsza z ekspozycji to "Wieloprzestrzenie" Macieja Szańkowskiego, otwarta w Muzeum Rzeźby Współczesnej.

Wystawa podsumowuje działania twórcze jednego z najciekawszych polskich rzeźbiarzy, realizowane od ponad 50 lat. U podstaw procesu twórczego Szańkowskiego znajduje się rzetelna nauka rzemiosła w zakopiańskiej Szkole Kenara oraz uczestnictwo w eksperymentalnej dydaktyce twórców nowoczesnej rzeźby w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Wystawa podejmuje problem integralności widzenia artysty. Zgromadzone formy, instalacje, prace ceramiczne oraz prace na papierze i projekty pomników, a nawet film lalkowy, do którego stworzył scenografię – tworzą jednorodną, spójną całość.

Autor, dzięki różnorodnym próbom stosowanym zarówno w przestrzeni otwartej, jak i na płaszczyźnie uzyskał obiektywny sposób przedstawienia przestrzeni wielowymiarowej.

Kurator: Anna Maria Leśniewska,współpraca: Jarosław Pajek.

W Galerii Oranżeria

Druga wystawa otwarta zostanie w Galerii Oranżeria. Jej tytuł brzmi "velwet mind marble thoughts", a autorką prac jest Marlena Kudlicka.

Marlena Kudlicka ukończyła studia w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w 1998 roku. Po serii pobytów stypendialnych i rezydencyjnych przede wszystkim w Nowym Jorku, objawiła się znienacka jako już dojrzała i ukształtowana artystka wystawą "Gravity & Disgrace” w 2012 roku w CGAC Santiago de Compostela w Hiszpanii.

Dalszą jej karierę artystyczną znaczyły tytuły prac i wystaw: "waga ósemki" (The weight of eight, 2013), "niechronione zero" (Unprotected zero, 2015), "elementy cichego zaangażowania" (Elements of Peaceful Engagement 2017), "cukier w popiele" (Sugar in the Ashes, 2017) i "Aksamitny umysł i marmurowe myśli" (2019).

Ekwiwalentem tych poetyckich tytułów są precyzyjnie wyrysowane w przestrzeni linearne instalacje rzeźbiarskie ze stali i szkła. Szczególnie trafnie oddaje istotę twórczości artystki tytuł zaprojektowanej do orońskiego parku instalacji velvet mind marble thoughts, który metaforycznie reprezentuje proces kształtowania jej „twardych” rzeźbiarskich form, powołanych do istnienia przez „miękkie”, refleksyjne pole myślowe o rozmytych konturach.

Kudlicka przenosi w semantycznie niesprecyzowany świat sztuki znaki takich ściśle uregulowanych dziedzin, jak typografia, rysunek techniczny, systemy obliczeniowe i pomiarowe, ergonomika pracy, wyzwalając ich potencjał estetyczny i poetycki.

Na wystawie w Oranżerii będą prezentowane prace z czterech cykli artystki, powstałych pomiędzy 2012 i 2017 rokiem.

Kuratorem wystawy jest Dorota Monkiewicz.

W Galerii Kaplica

I wreszcie trzecia wystawa otwarta zostanie w Galerii Kaplica. To prace, których autorami są Jonas Aničas i Tauras Kensminas z Litwy, a tytuł ekspozycji brzmi:"VISITATION".

Tytuł wystawy nawiązuje do powieści Arkadija i Borisa Strugackich „Piknik na skraju drogi”. Andriej Tarkowski zainspirowany książką braci Strugackich stworzył film „Stalker”. Elementem pojawiającym się w obu dziełach jest ogrodzony i pilnie strzeżony obszar. Po tajemniczej wizycie w wydzielonej strefie mają tam miejsce dziwne zjawiska i anomalie natury. Mimo że bohaterowie książki, podobnie jak widzowie w galerii, nie są świadkami tej wizyty dokładnie wyczuwają konsekwencje zjawiska z przeszłości.

Jonas Aničas i Tauras Kensminas w swoim projekcie podejmują próbę połączenia przyszłości z przeszłością, która ma wywołać u obserwatora wrażenie zbliżającego się apokaliptycznego scenariusza. Galeria staje się przestrzenią nieznaną i niedostępną, a znajdujące się w niej obiekty mają przypominać o niejasnej, ale wyczuwalnej obecności „innego”.

Jonas Aničas (ur. 1987 r. w Wilnie) jest litewskim rzeźbiarzem młodego pokolenia łączącym w swoich instalacjach obiekty rzeźbiarskie i fotografię.
Twórczość artysty oparta jest na działaniach mających charakter konceptualny, wielowarstwowy i otwarty na interpretację; przybliża widzom łamigłówkę polegającą na kodach oraz symbolach i angażuje w ich rozwiązywanie. W swoich pracach Aničas stara się utrwalać i nadawać nowy sens obiektom i środowisku w zbiorowej pamięci ludzi, zamiast go zachowywać.

Tauras Kensminas (ur. 1991 r. w Wilnie) jest artystą młodego pokolenia pracującym w obszarze rzeźby i instalacji. Rzeźba jest dla niego niewerbalnym sposobem opowiadania złożonej i wielowarstwowej historii. Treść prac jest odbiciem sytuacji, wewnętrznych doświadczeń oraz skutków kontekstów społecznych i kulturowych.

Instalacje Kensminasa złożone z elementów, takich jak puzzle, pobudzają wyobraźnię, nie narzucając jednej właściwej interpretacji dzieła sztuki.

Najnowsze prace rzeźbiarza są interdyscyplinarne: instalacje uzupełnia tekst i dźwięk – krótkie narracje nagrane w formacie audio balansują między fikcją, a opowieścią o rzeczywistych wydarzeniach.

Wystawa została zorganizowana we współpracy z Galerią AV17 w Wilnie, reprezentującą Jonasa Aničasa i Taurasa Kensminasa.

Kuratorem wystawy jest Weronika Elertowska.

W Pałacu Brandta

I wreszcie czwarta wystawa to "Chansons de geste" Karoliny Freino otwarta w Palacu Brandta,

"Chansons de Geste" po polsku:"Pieśni o czynie, pieśni gestu", skupiają się na sylwetkach historycznie ważnych postaci.

Artystka koncentrując się na gestach towarzyszących przemówieniom osób istotnych dla dziejów świata w XX wieku, transkrybuje je na dźwięk za pomocą thereminu (elektronicznego instrumentu wynalezionego w postrewolucyjnej Rosji, na którego polu elektromagnetycznym gra się bezdotykowo).

Chansons de Geste to pieśń historii XX wieku, a przede wszystkim wizualno-dźwiękowy portret władzy.

Karolina Freino. Urodzona w 1978 roku. Studia w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (rzeźba), Edinburgh College of Art (School of Sculpture) i Uniwersytecie Bauhasu w Weimarze (MFA Sztuka Publiczna i Nowe Strategie Artystyczne). Adiunkt w Katedrze Rzeźby i Działań Przestrzennych ASP we Wrocławiu. Działa na styku wielu mediów, głównie w przestrzeni publicznej.

Przyjdź na oprowadzanie!

Oprowadzanie kuratorskie po nowych wystawach odbędzie się w niedzielę, 27 października, o godzinie 12.
Oprowadzają: Anna Maria Leśniewska, Dorota Monkiewicz, Weronika Elertowska.

Bilet wstępu: dzieci do lat 7: bezpłatnie, dzieci i młodzież od lat 8 do 18, 5 zł a dorośli: 10 złotych.

Classic w Explosion. Zobacz zdjęcia z imprezy!



Paweł Wilczak o powrocie „Kasi i Tomka"

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3