Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej "Elektrownia" przystępuje do projektu "Wolność i niewola"

/bk/
Elżbieta Cieślar będzie realizować swój projekt w Przysusze i w Radomiu.
Elżbieta Cieślar będzie realizować swój projekt w Przysusze i w Radomiu. archiwum
"Wolność i niewola" to projekt artystyczny, który będzie realizowany w sierpniu i wrześniu przez Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej "Elektrownia". Autorką projektu jest Elżbieta Cieślar, artystka mieszkająca we Francji.

Temat wolności to od kilku lat jeden z głównych tematów eksplorowanych przez mieszkającą we Francji polską artystkę Elżbietę Cieślar.

Swoje badania rozpoczęła od odnalezienia cytatów wielkich myślicieli i filozofów - od Arystotelesa do czasów współczesnych - którzy mówią o wolności i zniewoleniu - mówi Zbigniew Belowski, dyrektor artystyczny "Elektrowni". - Wypowiedzi te postanowiła skonfrontować z przemyśleniami na temat wolności swoich przyjaciół, znajomych, sąsiadów a także przypadkowo spotkanych ludzi. W tym celu opracowała ankietę artystyczną, którą wśród nich przeprowadza.

Pierwszy etap swojego projektu zrealizowała w 2010 roku we Francji we wsiach otaczających miasto Die w regionie Drom, gdzie obecnie mieszka.

Jego rezultatem było powstanie instalacji złożonej z wydrukowanych na płótnie wypowiedzi Francuzów na temat wolności i eksponowanej między innymi, w 2010 roku w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu.

Część druga tego projektu będzie zrealizowana w formie wizyty studyjnej na przełomie sierpnia i września 2013 r. w Przysusze - dawnej siedzibie rodziny Elżbiety Cieślar - i okolicznych miejscowościach.

Etap ten zakończy wystawa, którą Mazowieckie Centrum Sztuki Współczesnej "Elektrownia" zrealizuje w 2014 roku.

Elżbieta Cieślar, z domu Dembińska, urodziła się w 1934 r. w Warszawie. Studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, a następnie na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Uzyskała dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza.

Po studiach pracowała jako projektant przemysłowy. Sygnowała prace wspólnie ze swoim mężem Emilem Cieślarem. Początkowo prowadzili badania formalne (oddziaływania przestrzenne form, oddziaływania wizualne struktur).

Gdy w 1973 roku rozpoczęli prowadzenie galerii Repassage w Warszawie, ich zainteresowania przesunęły się w stronę społecznego oddziaływania obiektów rzeźbiarskich i nawiązania kontaktu z odbiorcą.

Tworzyli również prace i podejmowali działania o wymowie politycznej.

W 1978 r. Cieślarowie wyjechali na stałe do Francji.

Organizowali akcje kontestacyjne o wymowie politycznej. Tworzyli obiekty, instalacje i performance.
Kontynuowali również projekty artystyczno-społeczne.

Elżbieta Cieślar w ostatnim okresie zajmuje się realizacją obiektów rzeźbiarskich w drewnie, których dopełnienie stanowi kontakt z człowiekiem - uruchamiającym obiekt lub wypełniającym rzeźbę swym ciałem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na echodnia.eu Echo Dnia Radomskie
Dodaj ogłoszenie