- To już ostatni koncert tegorocznego festiwalu - powiedziała Ewa Gęga - Osowska, dyrektor Festiwalu - witając słuchaczy w sali koncertowej imienia Krzysztofa Pendereckiego Zespołu Szkół Muzycznych. - Dziękuję władzom Radomia i współorganizatorom festiwalu za pomoc a także publiczności, która przez trzy dni wypełniała szczelnie kościoły i sale koncertowe. Dla wszystkich wystąpią dziś radomskie zespoły muzyki dawnej.
W koncercie prowadzonym przez Agnieszkę Stanicką jako pierwszy zaprezentował się zespół Basso Continuo Zespołu Szkół Muzycznych grający od 1994 roku pod opieką Ewy Gegi - Osowskiej a od 2014 roku także byłej jego flecistki, Karoliny Zych.
Joanna Kwiecień - flet, Aleksandra Pyszczek - skrzypce, Natalia Jaworek-skrzypce, Julia Niewola - wiolonczela i Michał Danielewicz-klawesyn w barwnych renesansowych strojach zagrali Kwartet G-dur ( Largo-Allegro-Largo,Vivace) Georga Philippa Telemanna.
Kolejną grupą na scenie była "Schola Santi Joannis". Ten zespół wokalny działa przy parafii farnej Jana Chrzciciela w Radomiu. Od momentu powstania w 2011 roku zespół służy swoim śpiewem w liturgii, dlatego jego repertuar stanowi głównie muzyka liturgiczna. Poza liturgią „Schola” bierze udział w koncertach wykonując muzykę dawną.
Monika Czuchwicka i Dorota Kaszuba - sopran, Agnieszka Dąbrowska- alt, Mateusz Mąkosa tenor i Łukasz Zaborowski - bas pod opieką Doroty Kaszuby zaśpiewali znane pieśni renesansu. "Alleluja " Mikołaja z Radomia, Wacława z Szamotuł, "Już się zmierzcha" i "Aleć nade mną Wenus" , psalmy z muzyką Mikołaja Gomółki, w przekładzie Jana Kochanowskiego: „Szczęśliwy, który nie był między złymi w radzie”,"Siedząc po niskich brzegach babilońskiej wody","Nieście chwałę” a także "Omni Die" Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, "Viderunt omnes fines terrae" Mikołaj Zieleńskiego i Psalm 148 „Duchy próżne śmiertelności” Anonima z około XVI wieku.
"Scholę" przyjęto dużymi brawami.
W 2008 roku z inicjatywy Ewy Gęgi-Osowskiej powstała "Kapela od Świętego Kazimierza". Zespół zajmuje się głównie wykonawstwem muzyki XVII i XVIII wieku, zgodnie z ówczesną estetyką, technikami i stylem oraz przy użyciu kopii instrumentów historycznych. Jego trzon stanowią radomscy muzycy choć do kolejnych projektów koncertowych dodatkowo zapraszani są uznani muzycy z kręgu wykonawstwa historycznego z całej Polski .Tym samym zespół modyfikuje swój skład w zależności od repertuaru, celem prezentowania jak najszerszego spektrum muzycznej tradycji.
Tym razem Kapela zaprezentowała muzykę Georga Philippa Telemanna, Marin Maraisa, Antonio Vivaldiego i Antonio Bertaliego. Grali: Karolina Zych - flet traverso, Anna Rozińska - flet traverso, Ewa Bazelak - klawesyn, Agnieszka Grzeczka - wiolonczela barokowa, Filip Zieliński - teorba i Piotr Gliński - instrumenty perkusyjne.
Na zakończenie koncertu duet Piotr Wysocki i Tomasz Gieroń zagrał"Barroco" Claude-Henry Jouberta.
Festiwalowi towarzyszyło jak zwykle trio puzonowe pod kierunkiem Dariusza Krajewskiego, które zakończyło wieczor hymnem festiwalu:"Alleluja" Mikołaja z Radomia.
Zobacz także: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Dawnej 2017 w Radomiu. Koncert w szkole muzycznej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?