Anish Kapoor uznawany jest za jednego z najwybitniejszych i najbardziej znanych współczesnych twórców rzeźby na świecie.
Tworzy abstrakcyjne formy wykonane w najrozmaitszych materiałach: kamieniu, nierdzewnej stali, pigmencie, drewnie, żywicach, plastiku i cemencie. Miał okazję używać także tkaniny.
Na wystawę w Orońsku artysta zaproponował 9 kamiennych rzeźb do przestrzeni Muzeum Rzeźby Współczesnej oraz 3 obiekty do Oranżerii.
Na wystawę w Muzeum Rzeźby Współczesnej składają się potężne, opracowane rzeźbiarsko bloki kamienne wykonane z granitu, marmuru Vigaria, wapienia z Kilkenny, oraz miodowego, różowego i irańskiego onyksu.
Jest to prezentacja stricte rzeźbiarska – wybitny przegląd rzeźby kamiennej oraz niezwykłej piękności naturalnych materiałów, z którego została wykonana.
Prace eksponowane w Oranżerii rozwijają tę samą problematykę w materiałach miękkich i plastycznych – wosku i żywicach. Kapoor używa niezwykłego odcienia intensywnej czerwieni, kojarzącej się z malarstwem Marka Rothko, lub krwią lub też indyjskimi przyprawami.
Czerwień jest jego znakiem rozpoznawczym w równym stopniu, co najczarniejsza czerń. Ważnym projektem dla ukonstytuowania się tego cyklu była wystawa „Svayambh” w 2007 roku w Musée des Beaux Arts w Nantes. Ogromny blok czerwonego wosku został zawieszony na szynach i przepchnięty przez zabytkowe amfilady pałacowych sal muzealnych, znacząc drogę strzępami odpadłej materii. Słowo „svayambh” oznacza w sanskrycie zrodzony sam z siebie i w tym świetle możemy także interpretować instalację "Push-Pull" eksponowaną w Oranżerii.
Wszystkie rzeźby reprezentują główne cechy twórczości Anisha Kapoora: rozmach realizacyjny, perfekcję techniczną, nowatorstwo technologiczne i zainteresowanie iluzją optyczną.
Układ prezentacji zaproponowany przez artystę pozwala ukazać jego możliwości twórcze w odniesieniu do dwóch kontrastujących materiałów i dwóch przeciwstawnych wizualnych narracji oraz wykorzystać w pełni warunki przestrzenno-ekspozycyjne Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
Wystawa w sensie technicznym i logistycznym stanowiłaby duże wyzwanie dla każdej goszczącej ją galerii, a w Polsce jedynie Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku było w stanie podołać temu zadaniu.
Na Facebooku Centrum Rzeźby Polskiej można obejrzeć montaż tych wielkich dzieł, które do Muzeum Rzeźby Współczesnej, "wpuszczano" wielkim dźwigiem przez otwory w dachu muzeum.
Dzieła przeznaczone dla Orońska pochodzą z lat 1997 – 2018. Możemy więc śledzić przemiany rzeźby Anisha Kapoora po lata ostatnie.
Kapoor należy do generacji „New British Sculpture” – rzeźbiarzy, którzy w reakcji na minimal art i sztukę konceptualną przyjęli bardziej tradycyjne podejście do materiałów, technik i tematów rzeźbiarskich. Abstrakcyjne, ale zarazem biomorficzne formy Kapoora odzwierciedlają jego zainteresowanie zmysłową cielesnością obłych i wijących się powierzchni, prześwitów i pustek.
Anish Kapoor urodził się w1954 w Bombaju, od połowy lat 70. XX wieku mieszka i pracuje w Londynie. Jego twórczość kontynuuje dorobek rzeźby brytyjskiej 2 poł XX wieku.
Dokonania anglosaskie w zakresie rzeźby współczesnej należą do wiodących w świecie i znaczone są takimi nazwiskami twórców, jak Henry Moore (urodzony 1898), Tony Cragg (urodzony 1949) i właśnie Anish Kapoor.
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprezentowało polskiej publiczności dwóch spośród wymienionych tu twórców w 2016 i 2018 roku.
Obecna prezentacja to pierwszą w naszym kraju wystawą jednego z mistrzów współczesnej rzeźby pozwalająca przybliżyć jego twórczość polskiej publiczności.
Kuratorką ekspozycji jest Dorota Monkiewicz, współpraca: Stanisław Małecki.
Wystawa czynna będzie do 12 lutego 2023 roku.
Zobaczcie galerię zdjęć z otwarcia wystawy
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?