Ryszard Bukowski urodził się w 1916 roku we wsi Cieszkowy w gminie Czarnocin.
- Tylko urodził, ale jest postacią tak wybitną, że warto się chwalić takim krajanem – mówił tłumacząc powody nagrania płyty Jacek Rogala, dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej. - Po dworze, w którym przyszedł na świat nie został ślad, stoi tam dzisiaj szkoła, zachowało się tylko kilka drzew z parku.
Dyrektor był studentem państwa Bukowskich. We Wrocławiu, do którego po zakończeniu II wojnie światowej trafili Bukowscy. Pan Ryszard był w tym mieście organizatorem szkolnictwa muzycznego, wykładowcą, krytykiem muzyczny, publicystą oraz oczywiście kompozytorem. Tworzył utwory symfoniczne, wokalno-instrumentalne, kameralne, solowe, muzykę teatralną i filmową oraz dzieła sceniczne.
Wszyscy darzyli go szacunkiem i podziwem
- Wszyscy, którzy mieli zajęcia z panem profesorem darzyli go szacunkiem i podziwem – mówi Jacek Rogala. - Ja przez dwa lata poprzedzające jego śmierć brałem u niego lekcje z harmonii i kontrapunktu. Żona profesora, Maria Magdalena Janowska-Bukowska, uczyła mnie czytania partytur. Byłem zaszczycony, kiedy w ostatnich tygodniach swego życia profesor przyszedł na mój koncert i napisał z niego recenzję. Ostatnią w swoim życiu.
Dużo komponował, wiele z myślą o żonie
Ryszard Bukowski dużo komponował, wiele utworów z myślą o swej żonie, pianistce. To dla niej napisał cykl miniatur, 10 sonat i aż 7 utworów na fortepian z orkiestrą. Pani Maria od śmierci męża w 1987 roku stara się kultywować i promować pamięć o nim i jego twórczości. Szkoła muzyczna we Wrocławiu nosi imię Ryszarda Bukowskiego, odbywa się tam festiwal Dni Muzyki Ryszarda Bukowskiego.
- Także pomysł nagrania płyty wyszedł od pani Marii – dodaje Jacek Rogala. - Ona jest sponsorką tego wydawnictwa wraz z Ministerstwem Kultury, które programem „Muzyczny ślad” utrwala i wprowadza do obiegu niekomercyjne nagrania muzyczne.
Filharmonia Świętokrzyska kilka lat temu towarzyszyła Marii Magdalenie Janowskiej-Bukowskiej w wykonaniu Nokturnów Ryszarda Bukowskiego. I z pewnością dobre wspomnienia z tego wspólnego występu miały znaczenie dla wyboru kieleckiej filharmonii.
Co na płycie?
Na płycie znalazły się cztery formy koncertujące na fortepian z orkiestrą: Concertino na fortepian, perkusję i orkiestrę smyczkową (1972), Koncert potrójny na trąbkę, kotły, fortepian i orkiestrę (1972), II Koncert fortepianowy (1980), Trzy nokturny na fortepian i orkiestrę (1985).
Niekonwencjonalna muzyka z elementami jazzu
- Dwa z nich zostały nagrane po raz pierwszy – dodaje dyrektor. - To muzyka niekonwencjonalna, z elementami jazzu, aleatoryzmu. Konstrukcja formy była dla kompozytora bardzo istotna i to w tej muzyce słychać – dodaje.
Wykonawcy to: Maria Magdalena Janowska-Bukowska – fortepian, Tomasz Woźniak – trąbka, Piotr Robak – kotły, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Jacka Rogali.
Do płyty dołączona jest książeczka zawierająca informacje o kompozytorze i wykonawcach, a także tekst analizujący dorobek Ryszarda Bukowskie-go. Płyty zostaną przesłane do redaktorów pism muzycznych oraz rozgłośni radiowych w Polsce i za granicą, przekazane akademiom muzycznym, bibliotekom, fonotekom.
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?