Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Stabat Mater” – G.B. Pergolesi - koncert 3 lipca w Kielcach

Oprac. AWA
Magdalena Idzik
Magdalena Idzik
W środę, 3 lipca w Kościele pod wezwaniem świętego Wojciecha w Kielcach, odbędzie się koncert w ramach XXV Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego im. Krystyny Jamroz. Wstęp wolny.

Wystąpią:

  • Narodowa Akademicka Orkiestra Kameralna
  • „Wirtuozi Lwowa”

pod dyrekcją Serhija Burko

oraz soliści:

  • Iwona Socha – sopran
  • Magdalena Idzik – mezzosopran

Stabat Mater w dziejach muzyki pełni taką rolę, jak pieta w sztukach plastycznych. Ukazuje mękę i śmierć Zbawiciela z perspektywy cierpienia jego Matki.

Kompozycja Pergolesiego zajmuje w tej historii odrębne i wyjątkowe miejsce. Najczęściej wydawany w wieku XVIII utwór i najsławniejsze dzieło przedwcześnie zmarłego geniusza, który właśnie tej kompozycji ową opinię zawdzięcza.
Pergolesi wypełnił lukę, napisał dzieło, które mimo skromnej obsady (sopran, alt, dwoje skrzypiec i basso continuo) z powodzeniem można by wykonywać w operze, gdyby łaciński tekst zastąpić pełnym komplikacji i intryg librettem.
Pełne patosu i urzekających melodii, idealnie zaspokajało pragnienia neapolitańskiej publiczności głodnej popisowych arii, olśniewających, emocjonalnych duetów, efektownych i brawurowych pasaży.

ARTYŚCI:

NARODOWA AKADEMICKA ORKIESTRA KAMERALNA „WIRTUOZI LWOWA”
Została założona w 1994 r. we Lwowskiej Filharmonii i składa się z najlepszych lwowskich muzyków-kameralistów. Wielu z nich ma na swoim koncie wspólne występy ze znanymi europejskimi orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi.
W repertuarze orkiestry są utwory muzyczne różnych epok i stylów, od Bacha i Corelliego, do światowej muzyki współczesnej. Szczególnie dba o prezentację muzyki ukraińskiej, zarówno tej dawnej, jak i tej współczesnej. Zespół przebywał na gościnnych występach we Włoszech, Niemczech, Szwajcarii, Watykanie, Danii. Brał również udział w wielu polskich festiwalach muzycznych organizowanych w Krakowie, Tarnowie, Warszawie, Mikołowie, Sandomierzu, Kielcach, Przemyślu i Szczecinie. Od 1995 roku bywa częstym gościem Festiwalu Muzycznego im. K. Jamroz w Busku-Zdroju. Członkowie zespołu mieli okazję koncertować z wieloma znanymi dyrygentami, instrumentalistami i śpiewakami Austrii, Anglii, Stanów Zjednoczonych, Litwy, Niemiec. W Polsce występowali pod dyrekcją Jerzego Maksymiuk,a Czesława Grabowskiego, Józefa Wiłkomirskiego, Szymona Kawalli, Tomasza Szreder. Towarzyszyli też podczas występów Teresy Żylis-Gary, Vadima Brodskiego, Kaji Danczowskiej, Bogusława Morki, Wiesława Ochmana, Izabelli Kłosińskiej, Artura Jaronia, Ludmiły Worobec-Witek.
Kierownikiem artystycznym Wirtuozów Lwowa jest Sergiej Burko, założyciel zespołu. Krytycy piszą, że jego styl prowadzenia orkiestry wyróżnia się bogatą manualną techniką i szczególną preferencją do wykonywania utworów kompozytorów okresu romantyzmu. Jego interpretację są zawsze głęboko przemyślane, liryczne i subtelne, a jednocześnie pełne w swojej artystycznej wymowie.

IWONA SOCHA - SOPRAN
Swoją edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej w Gliwicach. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, w klasie śpiewu solowego prof. Jana Ballarina (dyplom z wyróżnieniem). W 2002 roku ukończyła studia na Wydziale Radiowo-Telewizyjnym Uniwersytetu Śląskiego im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Jest finalistką i laureatką krajowych oraz międzynarodowych konkursów wokalnych.
W trakcie swojej dotychczasowej działalności artystycznej współpracowała z wieloma mistrzami batuty: Mirosławem Jackiem Błaszczykiem, Łukaszem Borowiczem, Massimiliano Caldim, Gabrielem Chmurą, Sławomirem Chrzanowskim, Krzesimirem Dębskim, Maciejem Figasem, Jari Hämäläinenem, Jackiem Kaspszykiem, Kazimierzem Kordem, Jerzym Koskiem oraz wybitnymi reżyserami, m.in.: Laco Adamikiem, Henrykiem Baranowskim, Marią Meszaros, Mariuszem Trelińskim, Waldemarem Zawodzińskim, Michałem Znanieckim.
W maju 2005 roku, będąc studentką roku dyplomowego, zadebiutowała na scenie Opery Śląskiej, śpiewając partię Małgorzaty w „Fauście” Charlesa Gounoda (spektakl z jubileuszowej listy obchodów 60-lecia Opery Śląskiej, z gościnnym udziałem Maestro Bogdana Paprockiego).
W swoim repertuarze posiada liczne pieśni, arie oratoryjne i operowe oraz partie sceniczne. Koncertuje w kraju i za granicą (Austria, Belgia, Czechy, Francja, Hiszpania, Holandia, Litwa, Słowacja) Dokonała także nagrań dla Polskiego Radia oraz Telewizji Polskiej.
Współpracuje z wiodącymi ośrodkami operowymi i operetkowymi w kraju: Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie, Operą Wrocławską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą Śląską w Bytomiu, a także Mazowieckim Teatrem Muzycznym „Operetka” w Warszawie.
Brała udział w licznych festiwalach muzycznych, m.in.: w VII Międzynarodowym Festiwalu „Operete Kauno Pilyje” (Litwa), Festiwalu Operowym w Bydgoszczy, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej w Gliwicach, Festiwalu „Viva il canto” w Cieszynie.

MAGDALENA IDZIK - MEZZOSOPRAN
Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu solowego prof. Małgorzaty Marczewskiej. Studia kontynuowała w Mediolanie pod kierunkiem Vittoria Terranovy i w Londynie u Joy Mammen. Otrzymała stypendium „Promocja talentu” przyznawane przez Fundację Ewy Czeszejko-Sochackiej. W 2001 roku ukończyła we Włoszech Akademię Rossiniowską pod kierunkiem znakomitego dyrygenta Alberta Zeddy.

Na scenie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej zadebiutowała w spektaklu Śpiewnik domowy Moniuszki w reżyserii Marii Fołtyn. W swoim bogatym repertuarze artystka ma wiele partii mezzosopranowych, m.in. w takich operach jak: Eugeniusz Oniegin Czajkowskiego, Jaś i Małgosia Humperdincka, Straszny dwór, Hrabina Moniuszki, Wesele Figara, Czarodziejski flet Mozarta, Krakowiacy i Górale Kurpińskiego, Łucja z Lammermooru Donizettiego, Magiczny Doremik Ptaszyńskiej, Janek Żeleńskiego, La Rondine, Madame Butterfly Pucciniego, Podróż do Reims Rossiniego, Salome R. Straussa, Carmen Bizeta, Rigoletto Verdiego. Śpiewała także rolę Hudel w musicalu Skrzypek na dachu. Partię Maddaleny w Podróży do Reims kreowała także w Pesaro na zaproszenie Rossini Opera Festival.

W repertuarze oratoryjno-kantatowym i pieśniarskim występowała w kraju i za granicą (m.in. w Amsterdamie, Brukseli, Kolonii, Luksemburgu, Paryżu, Walencji, Nowym Jorku, Toronto i Tokio). Współpracowała z takimi dyrygentami, jak: Łukasz Borowicz, Tomasz Bugaj, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Michał Nestorowicz, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Tadeusz Wojciechowski, Mirosław Jacek Błaszczyk, Alberto Zedda, Marcello Rota oraz z cenionymi reżyserami, a są to m.in.: Mariusz Treliński, Marta Domingo, Janusz Józefowicz, Achim Freyer, Martin Ottava i Emilio Sagi. Ważnym wydarzeniem w karierze śpiewaczki był udział w wykonaniu Requiem Mozarta podczas uroczystego koncertu dla królowej belgijskiej Fabioli w 5. rocznicę śmierci króla Baudouina. Wystąpiła na słynnym koncercie galowym Andrei Bocellego w łódzkim Teatrze Wielkim. Wzięła także udział w koncercie poświęconym pamięci Giuseppe Sinopoliego (Piza) oraz w uroczystej gali Gwiazdy dla Europy pod batutą argentyńskiego tenora i dyrygenta, José Cury.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na echodnia.eu Echo Dnia Świętokrzyskie