Staszowska Orkiestra Huty Szkła Tadeusza Wrześniaka pięknie zagrała we Francji

Anna Bilska
Orkiestra Huty Szkła Tadeusza Wrześniaka ze Staszowa po udanym występie w HoteluDe Ville w Nancy we Francji. Publiczność był a zachwycona. archiwum
Z interesującej, muzycznej podróży wróciła staszowska Orkiestra Huty Szkła Tadeusza Wrześniaka. Swój repertuar prezentowała w urokliwej, zabytkowej miejscowości Nancy we Francji.

Do Francji wyruszyło 19 członków orkiestry pod opieką dyrygenta, Alicji Urbanowicz. Głównym celem podróży było Nancy – miasto leżące we wschodniej Francji, nad rzeką Meurthe. To w nim księciem Lotaryngii, do 1766 roku, był Stanisław Leszczyński – król Polski, który po wygnaniu z kraju osiadł razem ze swoją żoną Katarzyną Opalińską na stałe w Nancy. Grupa pojechała tam na zaproszenie Prezesa Stowarzyszenia Polonii Stanisława Leszczyńskiego - pani Jolanty Adamowicz.

We Francji orkiestra zagrała pięć koncertów w ramach imprezy „Maj miesiącem Europy”. Pierwszy odbył się na sali kameralnej - Villa Saint Pierre Frourier - Maison de Retraite. - Tam zagraliśmy w mniejszym składzie, gdyż sala była niewielka. Drugi koncert odbył się w parku w Maxéville. Było nam miło, gdyż powitał nas sam burmistrz miasta - Marie de Maxéville - Christophe Choserot, który z uwagą wysłuchał całego koncertu. Występ się bardzo podobał, zagraliśmy kilka bisów - opowiada Alicja Urbanowicz, dyrygent Orkiestry Huty Szkła Tadeusza Wrześniaka.

Kolejny koncert odbył się na mszy świętej w kościele w Yutz. Oprawa mszy bardzo spodobała się księdzu proboszczowi i wiernym, którzy w podziękowaniu ofiarowali orkiestrze zebraną tacę. Następny koncert to Maison de retraite w Yutz. - Po południu udaliśmy się do Schengen, aby odwiedzić miejsce, w którym został podpisany Układ z Schengen, porozumienie, które znosi kontrolę osób przekraczających granice między państwami członkowskimi układu. Zrobiliśmy tam pamiątkowe zdjęcia - zdradza Alicja Urbanowicz.
Następnie orkiestra zwiedziła Luksemburg, a w nim Stare Miasto wraz z jego romantycznymi uliczkami, Pałac Wielkich Książąt zbudowany w stylu mauretańskim w 1572 roku. - Zadziwiła nas ilość banków, w tym mieście działa ich ponad 200. Z daleka podziwialiśmy Katedrę Notre Dame z XVII wieku - wspominają uczestnicy wycieczki.

Podczas wyjazdu muzycy zwiedzili także centrum Nancy, pod przewodnictwem samego Konsula Honorowego Polski w Nancy, Czesława Barteli. To była fascynująca lekcja historii.

Najważniejszym wydarzeniem dla orkiestry był koncert w Merostwie - Hôtel De Ville (ratusz miejski) przy Placu Stanisława Leszczyńskiego. - Zagraliśmy w Dużej Sali Merostwa, która jest jedną z najpiękniejszych w Europie. Wszystkie nasze występy zostały bardzo entuzjastycznie przyjęte przez mieszkańców, turystów, a w szczególności przez Polonię, która towarzyszyła nam na każdym kroku. Specjalnie dla niej orkiestra przygotowała polski repertuar, by zawieźć im odrobinę naszej kultury - relacjonują uczestnicy.
W drodze powrotnej odwiedzono renesansowy zamek Chateau w Rochotte à Pierre-la-Treiche. Dzięki staraniom pani Prezes Jolanty Adamowicz, oraz uprzejmości obecnej właścicielki tego uroczego zamku, Patrici Stabile, muzycy skosztowali w nim kolacji.

Wyjazd do Francji był dla młodych muzyków wspaniałą przygodą. - Zostaliśmy mile przyjęci przez tamtejszych mieszkańców. Mieliśmy okazję zobaczyć piękne miasta oraz poznać francuskie przysmaki i kulturę tego kraju, a przede wszystkim zaprezentować naszą grę przed zagraniczną publicznością. Jestem pewna, że przeżyte tam chwile na długo pozostaną w naszej pamięci - mówi Ola Stasica. Tę przygodę długo wspominać będzie także Wiktoria Wyrazik. - Bardzo podobał mi się cały wyjazd. Na pewno na długo zapamiętam spacery po Placu Stanisława Augusta i 3-godzinną kolację w przemiłej atmosferze. Nie zapomnę o wycieczce do Luksemburgu, która była niesamowita - mówi Wiktoria.

- Dziękujemy Panu Tadeuszowi Wrześniakowi, który dba o to, by młodzież mogła rozwijać swoje talenty, a także zwiedzać świat - dodają uczestnicy wyjazdu.

Orkiestrze życzymy dalszych sukcesów i ekscytujących podróży