Staszowska Orkiestra Wrześniak Glassworks zagrała we Francji [ZDJĘCIA]

Anna Bilska
Orkiestra Wrześniak Glassworks wróciła z zagranicznego koncertu. Grupa tworzona przez utalentowanych młodych muzyków ze Staszowa i okolic prezentowała się w miastach Lotaryngii w północno-wschodniej Francji.

Dyrygent Alicja Urbanowicz i jej 21-osobowa orkiestra wybrała się do Francji na zaproszenie Jolanty Adamowicz, Prezesa Stowarzyszenia Polonii Stanisława Leszczyńskiego. Tam, nasza orkiestra nie tylko zwiedzała wyjątkowe miejsca, ale też zagrała sześć koncertów z okazji obchodów uchwalenia Konstytucji 3 Maja w ramach projektu „A to Polska właśnie".

Pierwsze dwa koncerty oraz pierwsze dwa dni pobytu orkiestry zorganizowały: Prezes Domu Polskiego Maison Polonaise de Yutz - Elżbieta Petryk-Bourgogne oraz Prezes Association Culturelle Franco-Polonaise de Cattenom - Alicja Bigus-Brzozowskiej. - Występy się bardzo podobały, a w galerii handlowej graliśmy ponad dwie godziny, do zamknięcia wszystkich sklepów - wspomina Alicja Urbanowicz.

Trzeci koncert odbył się w Parku de la Pépinière w samym centrum Nancy, w pobliżu Placu Stanisława [Plac imienia króla polskiego - Stanisława Leszczyńskiego]. To w tym mieście księciem Lotaryngii, do 1766 roku, był Stanisław Leszczyński – król Polski, który po wygnaniu z kraju osiadł razem ze swoją żoną Katarzyną Opalińską na stałe w Nancy.

- Kolejny dzień spędziliśmy w Paryżu. Z Nancy pędziliśmy pociągiem - 320km/h, dzięki temu do Paryża dojechaliśmy w półtorej godziny. Wielkim przeżyciem było obserwowanie panoramy Paryża z ostatniego piętra Wieży Eiffla oraz rejs po Sekwanie. Naszym przewodnikiem i organizatorem wycieczki był Thierry Convolte. To był niezapomniany dzień - zapewnia Alicja Urbanowicz.

Czwartego dnia grupa zwiedziła Zamek Haroué. - To miejsce zupełnie nas oczarowało. Podobnie jak nasz Krzyżtopór, zamek zbudowano w systemie rocznym: posiada on 365 okien, 52 kominy, 12 wież i wieżyczek i 4 mosty. A w dodatku zamieszkuje go prawdziwa księżniczka! Po terenie zamku oprowadził nas i zapoznał z jego historią śpiewak operowy - Tadeusz Szablewski, który kolejnego dnia wystąpił obok nas na jednej scenie. Popołudniową porą byliśmy na Wzgórzu Sion. Z tego miejsca podziwialiśmy rozległą okolicę Francji. Będąc tam o wschodzie słońca, w pogodny dzień, można zobaczyć Mont Blanc! Tam też szukaliśmy Gwiazdy Sionu, czyli skamieniałości zwierząt morskich z epoki wtórnej. Kilku szczęściarzy je znalazło! Po wycieczce byliśmy na pikniku na cudnej działce z wyspą na jeziorze u Pana Władysława Kozioła. Wieczorną porą, goszcząc w prywatnym domu Pani Prezes Stowarzyszenia Polonii Stanisława Leszczyńskiego Jolanty Adamowicz, jedliśmy ślimaki! Nie wszystkim przypadły do gustu, ale kilka osób prosiło o dokładkę - relacjonuje dyrygent.

Uroczystości 3 Majowe rozpoczęto od oprawy muzycznej Mszy w Kościele Notre-Dame de Bon Secours w Nancy. Potem wszyscy udali się do Salle des Fêtes w Maxéville, gdzie odbyła się część oficjalna. Podczas uroczystości nasza orkiestra wraz ze zgromadzonymi odśpiewała Hymn Polski. Potem zabrzmiały najpopularniejsze pieśni patriotyczne. Uroczystości towarzyszyła wystawa fotograficzna „A to Polska właśnie”, ze zdjęciami dyrygent Alicji Urbanowicz oraz Dominiki Ormiańskiej i Thierry Convolte.

Gościem honorowym uroczystości był Konsul Honorowy RP w Nancy, Czesław Bartela. Po części oficjalnej uczestnicy zaproszeni zostali do wysłuchania koncertu staszowskiej orkiestry, z którą śpiewała Monika Urbanowicz. 15-letnia piosenkarka wygrała II edycję programu TVN Mali Giganci, zdobywając tytuł najlepszej wokalistki edycji. Jest także finalistką Krajowych Eliminacji do Konkursu Eurowizji Junior 2017 i półfinalistką programu TVN „Mam Talent” 2018. Z orkiestrą zaśpiewała także Roksana Czeryba, która wydała już dwa single.

- Wyjazd do Francji był dla młodych muzyków wspaniałą przygodą. Zostaliśmy mile przyjęci przez tamtejszych mieszkańców. Mieliśmy okazję zobaczyć piękne miasta oraz poznać francuskie przysmaki i kulturę tego kraju, a przede wszystkim zaprezentować naszą grę przed zagraniczną publicznością. Przeżyte tam chwile na długo pozostaną w naszej pamięci. Szczególne podziękowania kierujemy do Pani Jolanty Adamowicz, która zorganizowała nasz pobyt, koncerty oraz towarzyszyła nam każdego dnia. Dziękujemy także Panu Tadeuszowi Wrześniakowi, który dba o to, by młodzież mogła rozwijać swoje talenty, a także zwiedzać świat - mówi Alicja Urbanowicz.

Orkiestra Huty Szkła Tadeusza Wrześniaka powstała w 2007 r. Ma swojego prywatnego i jedynego mecenasa. Jest nim właściciel Hut Szkła - Pan Tadeusz Wrześniak. Dyrygentem jest pani Alicja Urbanowicz. To najmłodszy big-band w Polsce, którego średnia wieku to 14 lat. Zaskakuje fakt, iż nikt z muzyków nigdy nie chodził do szkoły muzycznej. Wszyscy naukę w orkiestrze rozpoczynają od podstaw. Muzycy z orkiestry chętnie podejmują wyzwania. Do najciekawszych należy występ w Mam Talent, oraz w Parlamencie Europejskim w Strasburgu dla polityków całej Europy. Koncertowali również w Grecji, we Włoszech (dla papieża Benedykta XVI), na Ukrainie i we Francji. W ubiegłym roku Orkiestra otrzymała „Świętokrzyską Nagrodę Kultury” za dokonania wzbogacające dorobek kulturalny województwa świętokrzyskiego. W ostatnich miesiącach Orkiestra nagrała i wydała pierwszą płytę „Young Feelings” na której można usłyszeć standardy muzyki filmowej i rozrywkowej.

Obsada Orkiestry:
Saksofon altowy: Wiktoria Legawiec, Oliwia Sikora, Dawid Fijałkowski; Saksofon tenorowy: Justyna Piotrowicz, Emilia Lasota; Trąbka: Julia Okońska, Kornelia Krzysztofik, Marysia Rajca, Szymon Urbanowicz; Puzon: Mateusz Gibała, Wiktoria Wyrazik, Gabriela Sioda, Marcin Plewa; Gitara elektryczna: Weronika Olszewska; Gitara basowa: Oskar Kolankowski; Perkusja: Kacper Rak, Bartłomiej Kosik; Wokal: Monika Urbanowicz, Karol Witaszek - gitara elektryczna i Mateusz Żyła - puzon.

ZOBACZ TAKŻE: Flesz - kranówka lepsza dla zdrowia i kieszeni

Źródło: vivi24

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych