Całości dopełniła scenografia, barwne kostiumy użyczone z Opery Krakowskiej i choreografia- oddające znakomicie realia sielskiej atmosfery szlacheckiego dworku. Przedstawienie pełne entuzjazmu, ruchu, zaangażowania, świeżego spojrzenia. Całość przygotował reżyser prof. Ryszard Cieśla . Warto wspomnieć, że dokładnie 22 lata temu w Kieleckim Centrum Kultury odbyła się premiera Strasznego dworu w reżyserii Marii Fołtyn.
- To było nasza realizacja i przyznam, że nie było łatwo, zwłaszcza o pieniądze. Ale udało się. Opera została przyjęta owacyjnie – wspomina Andrzej Ruciński, wieloletni dyrektor Kieleckiego Centrum Kultury.
Moniuszko prace nad Straszny,dworem rozpoczął w 1862 roku. Później porzucił ją , aby pod koniec powstania styczniowego znów do niej powrócić. Uważał , że po tragicznych przejściach narodu nie czas na dramaty na scenie, lecz trzeba raczej czegoś „dla pokrzepienia serc”. W Strasznym dworze służy temu subtelna, a zarazem barwna instrumentacja a nade wszystko urzekająca atmosfera polskości, osiągana przez arie, taneczne rytmy i intonacje zbliżone do rodzimego folkloru. Nie brak też zabawnych sytuacji związanych z opowieściami o dworze w Kalinowie, który jest przeklęty. Nie zważają na to bracia Stefan i Zbigniew, mimo wcześniej złożonych „kawalerskich ślubów” zakochują się w Jadwidze i Hannie - córkach Miecznika, Przedstawienie kończy słynny mazur w wykonaniu wszystkich artystów oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą Marty Kluczyńskiej – dyrygentki od lat związanej z Teatrem Wielkim – Operą Narodową.
Na sukces zapracowali wszyscy wykonawcy. Scenę zdominowali młodzi utalentowani studenci i absolwenci Wydziału Wokalno- Aktorskiego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Chór Kameralny Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wzmocniony studentami Wydziału Wokalno- Aktorskiego tej uczelni oraz artystami Chóru Filharmonii Narodowej przygotował Krzysztof Kusiel-Moroz, dyrygent , pedagog, kompozytor. Ruch sceniczny opracowała znakomita tancerka, choreograf i pedagog Aleksandra Dziurosz , kostiumy i elementy scenograficzne to praca Barbary Kędzierskiej- wybitnego scenografa i kostiumologa. Publiczność doceniła trud włożony przez wykonawców, doskonałe przygotowanie przedstawienia nagradzając arie, świetnie pomyślane sceny zespołowe dużymi brawami.
echodnia Drugi dzień na planie Ojca Mateusza
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?