Uczniowie włoszczowskiego "Staszica" na atrakcyjnych wycieczkach w Wieliczce i... nad morzem. Zobaczcie zdjęcia

Marek Piórecki
ZS numer 3 Włoszczowa
Uczniowie Zespołu Szkół numer 3 imienia Stanisława Staszica we Włoszczowie uczestniczyli ostatnio w atrakcyjnych wycieczkach w ramach programu "Poznaj Polskę".

Na trzydniową wycieczkę Gdańsk - Malbork - Toruń uczniowie włoszczowskiego "Staszica" pojechali pod koniec października. Oto ich relacja, zamieszczona na fanpage'u szkoły.

"Gdańsk powitał nas piękną pogodą, jak przystało na prawdziwą złotą polską jesień. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty na Westerplatte. Odbyliśmy spacer po Półwyspie Westerplatte – miejscu rozpoczęcia II Wojny Światowej, zobaczyliśmy ruiny koszar oraz pomnik Obrońców Wybrzeża.
Następnie zwiedziliśmy Muzeum II Wojny Światowej. To wyjątkowe miejsce w Gdańsku, w Polsce i w Europie. Celem muzeum jest pokazanie kataklizmu wojennego na przykładzie tragicznych losów pojedynczych ludzi, społeczności i narodów. Od początku rodzącego się faszyzmu, poprzez ślepy nacjonalizm, aż po wojnę i jej polityczne następstwa. Muzeum wywarło na nas ogromne wrażenie. Zgromadzone dokumenty pokazują jak łatwo jest zmanipulować ludzi propagandą i przekupstwem by potem zniewolić ich zastraszeniem oraz przemocą.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od wizyty w starym Gdańsku. Zwiedzanie Gdańska to spotkanie z miastem o bogatej ponad 1000-letniej historii. Większość zabytków skupiona jest przy Drodze Królewskiej, stanowiącej najbardziej reprezentacyjny trakt miasta. Na Długim Targu odwiedziliśmy Złotą Bramę, ratusz oraz fontannę Neptuna. Idąc dalej wzdłuż rzeki Motławy zobaczyliśmy sylwetkę gdańskiego żurawia. Spacer zakończyliśmy w okolicach Korony Gdańska - czyli bazylice p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Następnie udaliśmy się do Europejskiego Centrum Solidarności. Potężna rdzawa bryła, pokryta cortenem, widoczna w tle pomnika Poległych Stoczniowców, kształtem przypomina statek. To hołd dla osób poległych w walce z reżimem komunistycznym. Nowoczesna ekspozycja ECS dedykowana jest Solidarności i zmianom, jakie zaszły pod jej wpływem w całej Europie Środkowo-Wschodniej.

Na koniec dnia udaliśmy się jeszcze do Gdyni. Zobaczyliśmy tam słynny Skwer Kościuszki oraz okręt ORP Błyskawica i żaglowiec Dar Pomorza.

Ostatniego dnia pojechaliśmy autokarem do Malborka. Główną atrakcją Malborka jest oczywiście majestatyczny zamek, który w roku 1997 został wpisany na listę UNESCO. W latach 1309-1457 Malbork pełnił funkcję stolicy państwa krzyżackiego, a na zamku swoją rezydencję mieli Wielcy Mistrzowie Krzyżaccy. Dodatkowej tajemniczości dodała Malborkowi pogoda, która spowiła mgłą cały zamek.

W drodze powrotnej odwiedziliśmy jeszcze Toruń – miasto znane w całej Polsce z pierników. Ale Toruń to nie tylko ciasteczka. Odbyliśmy spacer urokliwymi uliczkami o niepowtarzalnym, gotyckim klimacie. Podziwialiśmy zabudowania Starego Miasta w Toruniu ze słynną krzywą wieżą. Kilka kroków dalej stoi Dom Mikołaja Kopernika, czyli miejsce, w którym urodził się astronom. Postać Mikołaja Kopernika mocno związana jest z Toruniem. Do dziś przed pomnikiem astronoma na starówce gromadzą się tłumy turystów. Oprócz pomnika Kopernika zobaczyliśmy jeszcze budynek ratusza staromiejskiego i Dwór Artusa."

Opiekę w czasie wycieczki sprawowali: Dawid Wójcik, Monika Bartocha, Kamila Lenart i Justyna Kowalczyk.

Kilka dni wcześniej młodzież ze "Staszica" była w Kopalni Soli w Wieliczce. Uczniowie podkreślają, że patron ich szkoły był pod wrażeniem piękna kopalni. Zwiedzili też Inwałd i jego słynny Park Miniatur. Oto jak relacjonują swoją wyprawę.

"Uczniowie naszej szkoły zwiedzili Kopalnię Soli w Wieliczce. Siedem wieków bogatej historii, około 245 kilometrów wydrążonych korytarzy podziemnych na 9 poziomach, maksymalna głębokość 327 metrów. Dzieje kopalni sięgają wczesnej epoki średniowiecza, w XIII wieku znana była jako największy ośrodek solnictwa w Polsce. Uzyskiwana sól służyła jako środek konserwujący mięso i ryby, potem była środkiem płatniczym w wymianie handlowej pomiędzy ludźmi i była na wagę złota. Kazimierz Wielki zastał Polskę drewnianą a zostawił murowaną, ale nie mógłby tego dokonać, gdyby nie dochody z wydobycia soli, stanowiące wówczas 1/3 skarbu królewskiego. Pod koniec średniowiecza rocznie w kopalni Wieliczka wydobywano 8 tys. ton soli. Pierwszym turystą, który zwiedził kopalnię soli w Wieliczce był podobno Mikołaj Kopernik w 1493r. Nasz patron Stanisław Staszic z zamiłowania geolog, także zwiedził kopalnię i był pod wrażeniem jej piękna. Pod koniec XIX wieku powstała komora nazwana imieniem Stanisława Staszica dla upamiętnienia sławnej postaci okresu oświecenia. Jest to najwyższe z udostępnionych wyrobisko- liczące aż 36 metrów. Odbył się tutaj min., skok na bungee i wpisany do księgi rekordów Guinnessa pierwszy na świecie lot balonem pod ziemią. Po zwiedzeniu kopalni uczniowie udali się do Parku Miniatur w Inwałdzie i średniowiecznej warowni. Tutaj podziwiali najsłynniejsze budowle świata w miniaturze oraz zwiedzili średniowieczną warownię. W podziemiach warowni znajduje się Laser Arena, gdzie nasi uczniowie zamienili się we współczesnych rycerzy i zagrali w bitwę na “śmierć i życie”. To była fantastyczna przygoda."

Opiekunami wycieczki byli: Wioletta Banach, Renata Basoń i Piotr Czarny Marszałek.

Dołącz do nas na Twitterze!

Obserwuj nas na Twiterze!

Polecane oferty

Garmin

Garmin Venu 2S Biały (0100242913)

1 359,86 zł

Garmin Fenix 7S Sapphire Solar Kremowo-złoty

3 989,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Francja dostarczy broń na Ukrainę. W planach dostarczenie samolotów.