W tym roku Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu obchodzi setną rocznicę swojego powstania. Z tej okazji przygotowało dla swojej publiczności szereg imprez.
Jedną z propozycji uczczenia tego ważnego jubileuszu jest nadchodząca wystawa „Artystyczny powrót do przeszłości. Sztuka polska dwudziestolecia międzywojennego”.
Na ekspozycji pokazane zostaną główne tendencje artystyczne, obecne w sztuce polskiej w momencie kształtowania się radomskiego muzeum. Będzie to prezentacja ponad 120 muzealiów, przede wszystkim obrazów, rzeźby oraz grafiki, powstałych w latach 1917 – 1939.
Zostaną pokazane przez pryzmat charakterystycznego dla tego okresu, intensywnego powstawania i rozwijania się nowych kierunków i nurtów artystycznych, a także łączenia się twórców w grupy.
Na wystawie znajdą się prace stanowiące jedynie niewielki wycinek twórczości bardzo płodnego okresu dwudziestolecia międzywojennego. Uwaga skupiona zostanie przede wszystkim na dziełach reprezentujących najważniejsze ugrupowania tego okresu.
To najpierw Ekspresjoniści Polscy – Formiści, pierwsze polskie ugrupowanie awangardowe, działające w latach 1917–1922.
Jego głównym założeniem było zerwanie w sztuce z wiernym kopiowaniem rzeczywistości, a także stworzenie nowego języka formalnego, polegającego na czerpaniu wzorów zarówno z kierunków awangardowych, takich jak kubizm, futuryzm, czy ekspresjonizm, jak i z lokalnej sztuki prymitywnej, której rolę, w polskich warunkach, pełniła sztuka podhalańska.
Spośród formistów eksponowane będą prace Leona Chwistka, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Jana Hrynkowskiego, Zbigniewa Pronaszki i Konrada Winklera. Ciekawostką dla zwiedzających będą także ekspresjonistyczne prace graficzne poznańskiego ugrupowania Bunt: Stanisława Kubickiego i Jerzego Hulewicza.
Grupę środka, łączącą tradycję z nowoczesnością, reprezentować będzie Stowarzyszenie Artystów Polskich Rytm z idyllicznymi pejzażami Wacława Borowskiego, a także, reprezentujące tendencje klasycyzujące, prace Eugeniusza Zaka, Henryka Kuny, Tymona Niesiołowskiego, Stanisława Rzeckiego oraz inspirowane folklorem gwasze Zofii Stryjeńskiej i drzeworyty Władysława Skoczylasa.
Gratką dla odwiedzających muzeum będzie możliwość obcowania z pracami jednego z najbardziej tradycyjnych ugrupowań działających w dwudziestoleciu – Bractwem św. Łukasza, którego członkowie zorganizowali swoją pracę artystyczną na wzór średniowiecznego cechu.
Na wystawie nie zabraknie także przedstawicieli najbardziej awangardowych ugrupowań międzywojnia: Bloku, Praesensu i „a.r” z pracami Mieczysława Szczuki, Henryka Stażewskiego, Władysława Strzemińskiego, Stanisława Zalewskiego, Andrzeja Pronaszki i Karola Hillera.
Awangardową Grupę Krakowską reprezentować będą prace graficzne, rysunkowe i rzeźbiarskie takich twórców, jak Sasza Blonder, Leopold Lewicki oraz Maria Jarema.
Na ekspozycji pojawi się także kilka wątków radomskich.
Eksponaty pochodzą z kolekcji: Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Lublinie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Niepodległości w Warszawie, Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum Sztuki w Łodzi, a także ze zbiorów własnych Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu.
Kuratorem wystawy jest Damian Jendrzejczyk, autor grafiki i plakatu - Tomasz Płonka.
Wystawa w sali głównej muzeum czynna będzie do 9 lipca 2023 roku.
Najlepsze atrakcje Krakowa
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?