Wystawę oglądano z zainteresowaniem
(fot. Jan Gaworski)
Pierwszą, największą, oglądać można w Muzeum Rzeźby Współczesnej. To wystawa retrospektywna prac Magdaleny Więcek - Wnuk. (1924 - 2008), niezwykle utalentowanej polskiej rzeźbiarki, autorki nie tylko rzeźb ale i pomników.
Wystawa ma charakter przekrojowy. Zaprezentowanych zostało kilkadziesiąt prac artystki - monumentalnych i kameralnych z różnych okresów jej twórczości oraz rysunki.
Magdalena Więcek - Wnuk studia z zakresu malarstwa i rzeźby odbyła w PWSSP w Sopocie (1945 - 1948), m.in. w pracowni Mariana Wnuka oraz na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie (1948 - 1952) pod kierunkiem Franciszka Strynkiewicza, gdzie uzyskała dyplom w 1952 r.
Początkowo uprawiała rzeźbę figuratywną, obdarzoną dramatyczną ekspresją. W latach 60. XX w. tworzyła głównie monumentalne, plenerowe realizacje i przestrzenne konstrukcje, których głównym tworzywem był metal. Odeszła od figuracji w kierunku abstrakcyjnej, amorficznej formy i struktury.
Obok prac plenerowych (w Polsce, Niemczech, Danii, Holandii i Włoszech) tworzyła coraz bardziej wysmakowane formy w kamieniu, mosiądzu, stali i brązie. Artystka uczestniczyła w wielu międzynarodowych prezentacjach sztuki polskiej, m.in. w Paryżu, Tokio, Antwerpii, Pad-wie, Essen, Florencji, Genewie.
Wystawa czynna będzie do końca roku..
Po wernisażu w Galerii Monumentalnej zaprezentowano z kolei nowe dzieła w kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej.
W roku 2013 korzystając z pieniędzy własnych oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego Centrum Rzeźby Polskiej wzbogaciło swoją kolekcję o dzieła kilku wybitnych współczesnych rzeźbiarzy: Małgorzaty Malinowskiej i Marka Kijewskiego, Krzysztofa Bednarskiego, Jarosława Kozakiewicza, Piotra Kurki, Jakuba Bąkowskiego i Marty Pszonak.
Zakupiono także rzeźbę Wacława Szymanowskiego z 1911 roku "Płacząca." Oprócz zakupów kolekcja wzbogaciła się o rzeźby prze-kazane w formie darów: Jerzego Jarnuszkiewicza "Portret Wandy" i Stanisława Bracha "Oni".
Ta wystawa nowości czynna będzie do 8 grudnia.
Na finał w galerii Oranżeria widzowie zobaczyli instalację "Broken Structure" Tomasza Matuszaka.
"Broken Structure" to instalacja rzeźbiarska nawiązująca mocny dialog z wnętrzem galerii, w tym wypadku przeszklonej oranżerii z dominującym rysunkiem ram okiennych.
Wystawa jest dialogiem ze sztuką minimalistów lat 50 i 60-tych XX wieku. Zdaniem artysty, podwaliny stworzone w tamtym czasie nie wytrzymują zderzenia ze współczesnym światem. Elegancka struktura wali się i rozrywa, nie odsłaniając jednak sposobów na nową interpretację.
Wystawa czynne będzie do końca roku.
Są na wystawie rzeźby z różnego okresu twórczości artystki
(fot. Jan Gaworski)
Instalacja Tomasza Matuszaka w Oranżerii też robi wrażenie
(fot. Jan Gaworski)
Insdtalacja pasuje do wystroju Oranżerii
(fot. Jan Gaworski)
A ro poakz nowości w kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej
(fot. Jan Gaworski)
To też są nowe rzeźby
(fot. Jan Gaworski)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?