„Iwona, księżniczka Burgunda” laureatką Festiwalu Gombrowiczowskiego
Sobota, 15 października, była już ostatnim dniem XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego. Późnym wieczorem ogłoszono nazwiska laureatów. Przedtem jeszcze odbyły się dwa spektakle.
O godzinie 17 na dużej scenie Teatru Powszechnego pokazano Dzienniki/Diary, performance muzyczny w wykonaniu Jerzego Mączyńskiego, Katarzyny Dębskiej i Anastasi Valsamaki.
Była to trzecia już podczas tego festiwalu prezentacja „Dziennika” Gombrowicza, tym razem w formie muzycznej.
W tym spektaklu scenicznie w dialog wchodzą ze sobą trzy elementy: dźwięk, wideo i ruch, które w zestawieniu z fragmentami „Dzienników” Gombrowicza tworzą intymny w charakterze, kameralny spektakl.
Poruszjąca się na tle projekcji choreografka, Anastasia Valsamaki, odpowiada na„kontrolujące” ją obrazy wideo, przedstawiające jej ciało, symultanicznie w różnych mikro-choreografiach, edytowane na żywo przez Katarzynę Dębską oraz dźwięki. Kompozycje Jerzego Mączyńskiego, wykonywane live przez kompozytora na specjalnie przygotowanej do spektaklu instalacji perkusyjno- elektronicznej, tworzą atmosferę napięcia i otwierają ją na refleksję nad kształtem „ja”.
Muzyka przerywana była chwilami ciszy i głosem wypowiadającym fragmenty zaczerpnięte z “Dzienników” w wykonaniu Małgorzaty Potockiej.
O godzinie 19 na scenie kameralnej teatru zaprezentowano „Cosmos” w wykonaniu Simul Theatre z Tokio, Japonia, w reżyserii Yasuhiro Aka.
Było to wielkie wydarzenie, ponieważ po raz pierwszy na festiwalu wystąpił Teatr z Japonii.
„Kosmos” to powieść, której tematem staje się problem percepcji świata, relacji między jednostką a rzeczywistością oraz świadomością. Gombrowicz podejmuje w niej próbę analizy aktu poznawczego oraz uchwycenia mechanizmu odbierania lub kreacji świata przez intelekt i wyobraźnię jednostki.
Była to ciekawa interpretacja tekstu przez azjatyckich artystów.
Wystąpili: Yumi Akamatsu, Hiromi Ota, Yuta Kobayashi, Naoki Takeoka i Seiji Tanaka.
Późnym wieczorem ogłoszono werdykt jury. W imieniu jury zrobiła to Lena Frankiewicz.
Jury podkreśliło znaczenie Festiwalu Gombrowiczowskiego jako jednego z dwóch monograficznych festiwali teatralnych w Polsce, drugim jest festiwal Szekspirowski w Gdańsku.
- Cieszymy się, że Radom na czas festiwalu staje się prawdziwym domem Gombrowicza, jego teatru, jego twórczości, czytanej pod różnymi szerokościami geograficznymi i przetłumaczonej na czterdzieści języków. Z nadzieją czekamy na kolejną edycję, która przypadnie za dwa lata, w sto dwudziestą rocznicę urodzin autora „Ślubu”. - mowiła Lena Frankidewicz.
Jury XV Międzynarodowego Festiwalu Gombrowiczowskiego – Radom 2022 w składzie: Lena Frankiewicz, Bożena Sawicka, Łukasz Maciejewski, Tomasz Tyczyński, Jacek Wakar po obejrzeniu w dniach 8 - 15 października 2022 r. ośmiu spektakli konkursowych, na posiedzeniu końcowym w dniu 15 października 2022 r., postanowiło przyznać następujące nagrody:
GRAND PRIX – w postaci „Kapelusza Gombrowicza” - rzeźby w wykonaniu Marzenny Olszewskiej – Bałki według pomysłu Małgorzaty Potockiej oraz 10 000 zł. dla najlepszego spektaklu Festiwalu dla przedstawienia „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego.
Zespołowa nagroda aktorska w wysokości 6 000 zł dla Teatru Simul, Koniereni z Tokio z Japonii, w składzie: Yumi Akamatsu, Yuko Hazuki, Conan Amok, Teuyuki Nagamori, za oryginalność i konsekwencję formy i nieoczywiste spotkanie Gombrowicza z japońską kulturą.
Nagroda w wysokości 6 000 zł. dla Cezarego Tomaszewskiego za reżyserię spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, za próbę przerwania spirali przemocy i stworzenie alternatywnego losu tytułowej bohaterki.
Dwie równorzędne nagrody aktorskie w wysokości 5 000 zł. każda, dla: Beaty Schimscheiner za kreację Iwony w przedstawieniu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, za bunt Bohaterki wobec autora i tradycji wystawiania jego dramatu
oraz Tomasza Schimscheinera za kreację Gonzala w „Trans-Atlantico” Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie, za podszyty ironią smutek i bezradność Gonzala.
Nagroda w wysokości 5 000 zł. dla Michała Dracza za scenografię do spektaklu „Zbrodnia z premedytacją” Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, za stworzenie przestrzeni scenicznej budującej szczególny rodzaj napięcia między aktorami a widownią.
Wyróżnienie zespołowe w wysokości 4 000 zł. dla Teatru Culitos z Buenos Aires w Argentynie w składzie: Luján Bournot, Natalia De Elia, Lucrecia Aguirre, Milagros Plaza Diaz, za radość grania Gombrowicza w spektaklu „Ferdydurke”.
Wyróżnienie w wysokości 3 000 zł. dla Anny Pijanowskiej za rolę Izy w spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru Ludowego w Krakowie, akcentującej siostrzeństwo bohaterki z Iwoną i Ofelią.
Wyróżnienie w wysokości 3 000 zł. dla Piotra Kondrata za rolę Lokaja w spektaklu „Zbrodnia z premedytacją” Teatru Powszechnego im. Jana Kochanowskiego w Radomiu, która stała się spiritus movens Gombrowiczowskiego świata.
Wyróżnienie w wysokości 3 000 zł. dla Mateusza Śmigasiewicza za muzykę w spektaklu „Iwona, księżniczka Burgunda” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, budującą minimalistyczny, pełen napięcia kontrapunkt wobec przedstawienia.
Publiczność za najlepsze przedstawienie uznała „Trans – Atlantico” Teatru im. Ludwika Solskiego w Tarnowie.
Za organizację festiwalu podziękowała pracownikom Teatru Powszechnego oraz publiczności jego dyrektor, Małgorzata Potocka, a w imieniu władz miasta zrobił to wiceprezydent, Mateusz Tyczyński.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?