Katastrofa na Air Show upamiętniona w granicie

RedakcjaZaktualizowano 
Monika Staniszewska szefowa firmy kamieniarskiej Gran-Mos z Makowa pod Skaryszewem prezentuje niedokończony jeszcze pomnik ku czci poległych pilotów białoruskich.<br>
Monika Staniszewska szefowa firmy kamieniarskiej Gran-Mos z Makowa pod Skaryszewem prezentuje niedokończony jeszcze pomnik ku czci poległych pilotów białoruskich. Ł. Wójcik
Pomnik ku czci białoruskich pilotów wojskowych Su -27 jest już prawie gotowy.

W kwietniu i maju będą dwie uroczystości ku czci zmarłych pilotów. Jedna uczci pamięć białoruskich pilotów, którzy zginęli podczas ubiegłorocznego Air Show, druga - wszystkich, którzy wystartowali i zginęli w Radomiu.

Pomnik, który stanie na polu w Małęczynie jest już prawie gotowy. - Czeka nas jeszcze wmontowanie krzyża prawosławnego, szlifowanie, a także wyrycie napisów na tablicy. Zdążymy na czas - mówi Monika Staniszewska, właścicielka firmy kamieniarskiej z Makowa pod Skaryszewem.

Okazuje się, że są dwie wersje napisów na tablicy. Niewiadomo jeszcze, która będzie zaakceptowana. Pierwsza jest w języku polskim i rosyjskim (to język urzędowy na Białorusi), druga - w języku białoruskim. W obu wersjach tablic napisano "Ocalili życie okolicznych mieszkańców, poświęcając własne".

Pomnik, który stanie na polu w Małęczynie ma 2 metry wysokości. To polski granit ze Strzegomia, w którym na przestrzał wyryto krzyż katolicki oraz wyrzeźbiono sylwetkę samolotu Su-27. Wewnątrz ma być umieszczony krzyż prawosławny obowiązujący w autokefalii białoruskiej. Jego podstawę ma stanowić łopatka wirnika z silnika rozbitej maszyny.

Odsłonięcie pomnika zaplanowano na 11 kwietnia. Mają być obecne rodziny zmarłych pilotów, Dowódca Sił Powietrznych Białorusi, a także jego polski odpowiednik. Jednym z punktów uroczystości ma być nabożeństwo ku czci zmarłych pilotów białoruskich w cerkwi świętego Mikołaja w Radomiu, a także przelot radomskich "Orlików" nad miejscem katastrofy.

Zanim jednak zostanie odsłonięty pomnik w Małęczynie, w Kościele Garnizonowym w Radomiu zostanie wmurowana tablica ku czci zmarłych pilotów. Jednak w odróżnieniu od "pomnika małęczyńskiego", uczci ona pamięć wszystkich pilotów, którzy wystartowali z lotniska w Radomiu i ponieśli śmierć w katastrofach lotniczych. Uroczystość zaplanowano na 26 marca. Ma w niej wziąć udział biskup polowy Wojska Polskiego Tadeusz Płoski.

polecane: FLESZ: 10 matek, które zmieniły świat

Wideo

Materiał oryginalny: Katastrofa na Air Show upamiętniona w granicie - Echo Dnia Radomskie

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 22

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
G
Gość

To żałosne. Masz zauważać kamień i projekt a nie osobę. Szkoda mi ciebie . Spójrz w lustro..!małpo

zgłoś
~Gosc~
W dniu 13.03.2010 o 18:05, kamieniarz napisał:

Ta pani wygląda jak drakula, taki ma kołnierz, myślę że to nie jest polski granit tylko zwyczajna CHINA



DZIĘKUJĘ, TEŻ UWAŻAM ŻE MOJA MAMA JEST PIĘKNĄ KOBIETĄ. CIEBIE ZŻERA ZAZDROŚĆ BO JAKO KAMIENIARZ JESTEŚ SŁABYM OGNIWEM. MOŻE WYSTARCZY ŻEBYŚ ZOBACZYŁ SWOJE WADY URODY A NIE INNYCH.
zgłoś
k
kamieniarz

Ta pani wygląda jak drakula, taki ma kołnierz, myślę że to nie jest polski granit tylko zwyczajna CHINA

zgłoś
a
antonow

Do:marlon,omega,antykler-rozumiem że ,,ma się '' jakiś tam światopogląd,lecz mylenie pojęć i łączenie wyimaginowanych faktów na potrzeby swojej modły to żadne argumenty.Cała sprawa jest jasna i klarowna, wyjaśnione było DLACZEGO,należy więc przyjąć do wiadomości z pokorą fakt ,niestety, miast nadymać się jak balon przy okazji każdego nowego wpisu.Wystarczy się powstrzymać i uszanować...Tylko jak to zrobić kiedy się jest zwichniętym? A wtedy boli i rozpiera.A takie gówniarskie prowokacje z użyciem symboli religijnych to dość ryzykowne zajęcie.Zastanawiam się ,kto was (ciebie) okaleczył,co sprawiło bycie anty-pęd do bycia w mniejszości ? A fe. PS Marlon,ty to dopiero musisz się nagimnastykować,zaczynasz opadać.

zgłoś
a
antykler
W dniu 10.03.2010 o 12:12, antonow napisał:

Mógłby,gdyby stało się to w kraju gdzie panuje ateizm...gdyby polegli byli ateistami.Trudno na tej Ziemi znależć miejsce gdzie w nic się nie wierzy,nawet ludy prymitywne mają swoje religie czy wyznania.Tak więc...


mylisz się !Tylko ludy,ludzie prymitywni mają swoją religię to atawizm!
zgłoś
~gość~
W dniu 10.03.2010 o 21:52, omega napisał:

To, że coś jest praktykowane od wieków, wcale nie oznacza, że jest dobre i nie należy tego zmieniać. Nasze życie byłoby o wiele lepsze, gdyby ludzie używali swoich własnych rozumów, a nie polegali na tym co im się od dziecka narzuca (a raczej od chrztu).


kolego sympatyczny, najpierw zobacz co jest na projekcie , a potem wypisuj bzdury. po pierwsze krzyż katolicki jest wycięty w granicie , a w środku jest posadowiony krzyż prawosławny. Jeżeli tobie to przeszkadza to twój problem, rozumiem ,że nie jesteś ochrzczony. Ajeżeli uważasz ,że lepiej ci bez Boga to także twój problem.A inicjatorem postawienia pomnika nie jest i nie był ksiądz
zgłoś
o
omega
W dniu 10.03.2010 o 21:06, antonow napisał:

Co innego konstytucja,co innego wola ludu.No bo tak to już jest w kraju naszym ojczystym że kiedy ktoś odchodzi,dla upamiętnienia czy szacunku dla zmarłych umieszcza się symbole -te najważniejsze-i tak od zarania dziejów.To obiektywnie.A takie miotanie się w anty klimacie to jakieś schorzenie albo kontynuacja traumy,oczywiście nie dociekam co takiego się wydarzyło,to twoja osobista tragedia.



To, że coś jest praktykowane od wieków, wcale nie oznacza, że jest dobre i nie należy tego zmieniać. Nasze życie byłoby o wiele lepsze, gdyby ludzie używali swoich własnych rozumów, a nie polegali na tym co im się od dziecka narzuca (a raczej od chrztu).
zgłoś
a
antonow
W dniu 10.03.2010 o 12:52, Marlon napisał:

Otóż mylisz się. To tylko w Polsce tak jest że wszędzie musi być krzyż...Konstytucja gwarantuje nam wolność wyznania i rozdział państwa od kościoła, a w rzeczywistości jest jedynie świstek papieru. Na pomniku ewentualnie powinien być jedynie krzyż prawosławny bo takiego wyznania byli piloci. Krzyż katolicki umieszczono chyba tylko po to żeby dobrze zrobić proboszczowi miejscowej parafii który był jednym z inicjatorów powstania pomnika...


Co innego konstytucja,co innego wola ludu.No bo tak to już jest w kraju naszym ojczystym że kiedy ktoś odchodzi,dla upamiętnienia czy szacunku dla zmarłych umieszcza się symbole -te najważniejsze-i tak od zarania dziejów.To obiektywnie.A takie miotanie się w anty klimacie to jakieś schorzenie albo kontynuacja traumy,oczywiście nie dociekam co takiego się wydarzyło,to twoja osobista tragedia.
zgłoś
M
Marlon
W dniu 10.03.2010 o 12:12, antonow napisał:

Mógłby,gdyby stało się to w kraju gdzie panuje ateizm...gdyby polegli byli ateistami.Trudno na tej Ziemi znależć miejsce gdzie w nic się nie wierzy,nawet ludy prymitywne mają swoje religie czy wyznania.Tak więc...



Otóż mylisz się. To tylko w Polsce tak jest że wszędzie musi być krzyż...Konstytucja gwarantuje nam wolność wyznania i rozdział państwa od kościoła, a w rzeczywistości jest jedynie świstek papieru. Na pomniku ewentualnie powinien być jedynie krzyż prawosławny bo takiego wyznania byli piloci. Krzyż katolicki umieszczono chyba tylko po to żeby dobrze zrobić proboszczowi miejscowej parafii który był jednym z inicjatorów powstania pomnika...
zgłoś
a
antonow
W dniu 10.03.2010 o 09:11, Marlon napisał:

Tylko czy ten pomnik nie mógłby się obyć bez krzyża katolickiego, albo najlepiej bez symboli religijnych?


Mógłby,gdyby stało się to w kraju gdzie panuje ateizm...gdyby polegli byli ateistami.Trudno na tej Ziemi znależć miejsce gdzie w nic się nie wierzy,nawet ludy prymitywne mają swoje religie czy wyznania.Tak więc...
zgłoś
o
omega

Ja też się pytam, po co symbole religijne i to na dodatek katolickie, kiedy o ile wiadomo piloci byli innego wyznania? Jeśli chodzi o napis "Ocalili życie okolicznych mieszkańców, poświęcając własne” to jak można pisać takie niepotwierdzone informacje ? Jeśli ktoś pomyśli racjonalnie to wydaje się to strasznie mało prawdopodobne. I tak tworzą się mity i legendy. Ludziom na pocieszenie!

zgłoś
M
Marlon
W dniu 10.03.2010 o 09:33, Gość napisał:

Inicjatywa powstania tego pomnika wyszła od księdza



Do Twojej wiadomości oprócz proboszcza miejscowej parafii inicjatorami powstania pomnika byli mieszkańcy Małęczyna, jednostka wojskowa na Sadkowie oraz wójt gminy Gózd...
zgłoś
G
Gość

Inicjatywa powstania tego pomnika wyszła od księdza, więc oczywistym jest, że będą tam symbole religijne. Gdybyś to Ty wystawił taki pomnik wtedy móogłbyś sobie nie umieszczać na nim krzyża. Zresztą projekt został już zaakceptowany przez stronę Polską i Białoruską, więc nie widzę problemu.

zgłoś
M
Marlon
W dniu 10.03.2010 o 08:32, F-16 napisał:

marlon czytaj ze zrozumieniem jest krzyż katolicki a w środku niego będzie wmontowany krzyż prawosławny, którego podstawą będzie łopatka z wirnika Su który się rozbił.



Marlon , artykuł się czyta a nie ogląda tylko fotkę chyba że nie umiesz


Tylko czy ten pomnik nie mógłby się obyć bez krzyża katolickiego, albo najlepiej bez symboli religijnych?
zgłoś
s
szmit

Marlon , artykuł się czyta a nie ogląda tylko fotkę chyba że nie umiesz

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3