MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Muzeum imienia Malczewskiego pokaże w piątek najwybitniejsze dzieła (zdjęcia)

Barbara Koś
-Zapraszam w piątek o godzinie 12 na otwracie naszej Galerii Malarstwa Polskiego XIX i XX wieku - mówi Paulina Szymalak, kurator wystawy. Za kuratorką obrazy Olgi Boznańskiej i Konrada Krzyżanowskiegio
-Zapraszam w piątek o godzinie 12 na otwracie naszej Galerii Malarstwa Polskiego XIX i XX wieku - mówi Paulina Szymalak, kurator wystawy. Za kuratorką obrazy Olgi Boznańskiej i Konrada Krzyżanowskiegio Barbara Koś
Galeria malarstwa polskiego w nowym kształcie.
O wystawie mówiono podczas wtorkwoej konferencji w muzeum- od lewej- dyrektor Adam Zieleziński, Paulina Szymalak i Ilona Pulnar - Ferdjani
O wystawie mówiono podczas wtorkwoej konferencji w muzeum- od lewej- dyrektor Adam Zieleziński, Paulina Szymalak i Ilona Pulnar - Ferdjani Barbara Koś

O wystawie mówiono podczas wtorkwoej konferencji w muzeum- od lewej- dyrektor Adam Zieleziński, Paulina Szymalak i Ilona Pulnar - Ferdjani
(fot. Barbara Koś)

Różne style malarskie, różne techniki i konwencje zobaczyć będzie można w Galerii Malarstwa Polskiego XIX i XX wieku wzbogaconej o nowe dzieła sztuki.

- To kolejna ale zarazem nowa odsłona wystawy prezentowanej od wielu lat w naszym muzeum - mówi Paulina Szymalak, kierownik Działu Sztuki Muzeum imienia Jacka Malczewskiego, kurator wystawy..

Ekspozycja zawiera blisko sto prac, które ilustrują rozwój i najważniejsze zjawiska w malarstwie polskim dwóch poprzednich stuleci.

Galerię, jak wyjaśnia Paulina Szymalak, rozpoczynają artyści wywodzący się ze środowiska warszawskiego: klasycysta Antoni Blank, portrecista Józef Simmler, czy znany z satyrycznych ilustracji Franciszek Kostrzewski.

Wokół prac pedagoga warszawskiej Szkoły Rysunku - Wojciecha Gersona, skupiają się jego wychowankowie, reprezentanci realizmu w portrecie mieszczańskim - Stanisław Lentz, czy pejzażu - Józef Chełmoński.

Dla regionu radomskiego ważni są "Monachijczycy", ze względu na kluczową postać Józefa Brandta związanego z Orońskiem. To Włodzimierz Łoś i Stanisław Wolski.

Środowisko monachijskie to również pejzaże Romana Kochanowskiego i portrety Olgi Boznańskiej, artystki identyfikowanej jednak głównie ze sztuką polskiego modernizmu przełomu XIX i XX wieku.

Młoda Polska to przede wszystkim prężnie działające środowisko artystów związanych z Krakowem.

- Pokazujemy prace Juliana Fałata, reformatora Akademii Sztuk Pięknych, oraz grona pedagogów związanych z tą uczelnią: Jana Stanisławskiego, Stanisława Wyspiańskiego (wraz z "Portretem dziewczynki" dotychczas będącym w depozycie Muzeum Wyspiańskiego w Krakowie) oraz Leona
Wyczółkowskiego - wymienia Paulina Szymalak.

Ważnym wyznacznikiem Młodej Polski jest właśnie malarstwo pejzażowe, także secesyjne, włoskie krajobrazy Edwarda Okunia i Antoniego Gawińskiego.

- Prezentujemy również obrazy ilustrujące fascynację życiem i obyczajami chłopów z podkrakowskiej wsi - to dzieła Włodzimierza Tetmajera i terenów huculszczyzny: Fryderyka Pautscha i Kazimierza Sichulskiego - objaśnia kuratorka wystawy.

Spośród krakowskiej Grupy Pięciu pokazane jest malarstwo Witolda Wojtkiewicza, Vlastimila Hofmana i Jana Rembowskiego.

Portrety pędzla Władysława Podkowińskiego, konsekwentnego impresjonisty na gruncie polskim, znajdują się obok prac Józefa Pankiewicza, który po epizodzie impresjonistycznym postrzegany jest przede wszystkim jako patron kapistów, a szerzej nurtu kolorystycznego.

Awangardowe malarstwo okresu międzywojennego ilustrują martwe natury Henryka Stażewskiego i Aleksandra Rafałowskiego.

Polski formizm, którego teoria wyrosła na gruncie zachodnich zjawisk w sztuce: kubizmu, futuryzmu i ekspresjonizmu, możemy oglądać między innymi, w portretach Zbigniewa Pronaszki, Tytusa Czyżewskiego i Stanisława Ignacego Witkiewicza.

Na ekspozycji obecne jest też nazwisko wielkiej indywidualności międzywojennego Zakopanego i Warszawy, Zofii Stryjeńskiej.

Grupa Krakowska reprezentowana jest pracami Adama Marczyńskiego, Marii Jaremy, Tadeusza Kantora, Tadeusza Brzozowskiego i Jerzego Nowosielskiego.

Jest też oryginalna, trudna do sklasyfikowania twórczość Andrzeja Wróblewskiego ("Sklepikarz" z 1949 r.) która wywarła znaczący wpływ na prace obecnych na wystawie również członków grupy Wprost: Leszka Sobockiego oraz Zbyluta Grzywacza.

Powojenna awangarda w malarstwie, abstrakcja Stefana Gierowskiego, Jana Tarasina, oraz malarstwo materii Aleksandra Kobzdeja, poprzedzają nowy realizm z końca lat 70 -tych i 80- tych minionego wieku kręgu warszawskiego: Łukasza Korolkiewicza, Edwarda Dwurnika ("Portret Ewy Kuryluk") oraz krakowskiego twórcę, Zbysława Marka Maciejewskiego.

Wystawa "Galeria malarstwa polskiego XIX i XX wieku", co podkreśla Adam Zieleziński, dyrektor Muzeum - oparta jest przede wszystkim na zbiorach własnych Muzeum imienia Malczewskiego. Potem - na depozytach Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz kolekcji prywatnej.

- Taki zbiór malarstwa polskiego posiada na Mazowszu tylko Muzeum Narodowe w Warszawie - dodaje dyrektoror Zielezinski.

Otwarcie wystawy w piątek, 29 czerwca, o godzinie 12 w Muzeum imienia Jacka Malczewskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na echodnia.eu Echo Dnia Radomskie