MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Trzy nowe wystawy w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku

/bk/
To jest właśnie "Turbina" Adama Garnka, która zpstaje poakzana w Galerii Oranżeria.
To jest właśnie "Turbina" Adama Garnka, która zpstaje poakzana w Galerii Oranżeria. archiwum
Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprasza w sobotę 14 lutego, o godzinie14 na wernisaże trzech wystaw.
A to rzeźba Zbigniewa Frączkiewicza "Ludzie z żelaza" pokazywana na wystawie "Alfabet rzeźby".
A to rzeźba Zbigniewa Frączkiewicza "Ludzie z żelaza" pokazywana na wystawie "Alfabet rzeźby". CPR

A to rzeźba Zbigniewa Frączkiewicza "Ludzie z żelaza" pokazywana na wystawie "Alfabet rzeźby".
(fot. CPR)

Bez wątpienia najbardziej ciekawą będzie wystawa "Turbina" w Oranżeriii, na której zaprezentowana zostanie instalacja Adama Garnka zatytułowana "Turbina".

Jak twierdzi sam artysta. rzeźba przybrała kształt turbiny, aby w swoim działaniu nie mieć początku ani końca.Jest to niejako obraz nawinięty na koło.Ma dziesięć metrów długości, 2,5m wysokości, waży 1,5 tony, składa się z 16 pierścieni różnej średnicy i jest napędzana siłą człowieka bądź wiatru. A co nami porusza? Co my poruszamy? Może znajdziemy odpowiedź…- zaprasza do Orońska artysta. Adam Garnek urodził się w 1964 roku w Kazimierzy Wielkiej (Świętokrzyskie). Jest absolwentem wydziału malarstwa, grafiki i rzeźby w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Poznaniu. Jego prace były wystawiane zarówno w kraju jak i za granicą. W latach 90. popularność przyniosły artyście tworzone przez niego rzeźby-obiekty mające najczęściej formę pojazdów.

Druga wystawa otwarta zostanie w Muzuem Rzeźby Współczesnej i nosi tytuł "Alfabet rzeźby vwzż". Jest to kolejna część cyklu edukacyjnego zainicjowanego przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku w 2007 roku. Do chwili obecnej odbyło się siedem edycji założenia. Od 14 lutego 2015 roku prezentowana będzie VIII część projektu. Kolejne odsłony "Alfabetu" mają za zadanie przybliżyć odbiorcy świat rzeźbiarskich dokonań na przestrzeni setek lat rozwoju tej dziedziny. Wystawy z tego cyklu adresowane są do młodzieży artystycznej, która na jednej przestrzeni galeryjnej może zrewidować swoją wiedzę z zakresu rzeźby dawnej, nowoczesnej i aktualnej.

Ósmą odsłonę orońskiego abecadła rzeźby osnuto wokół kolejnych liter alfabetu VWZŻ. Wystawa posługuje się narracyjną metodą prezentacji konkretnych pojęć z historii sztuki w odniesieniu do rzeźby i działań z nią związanych. W obrębie poszczególnych kwater galerii toczy się opowieść zbudowana przez obiekty oraz towarzyszący im komentarz pisany, fotogramy dzieł wybitnych i materiał multimedialny. Ilustrację zagadnień stanowią wybrane prace z kolekcji własnej CRP oraz dzieła użyczone dzięki uprzejmości Artystów oraz Tomasza Tworka i Fundacji Nowa Przestrzeń Sztuki.

W ramach ósmej odsłony alfabetu zilustrowano wiele terminów, m.in.: żelazo, złoto i żywica jako materie rzeźbiarskie, motywy artystyczne - Wenus, zoomorficzne przedstawienie, Złożenie do grobu, Zwiastowanie, ale tez weryzm, wertykalizm, wystawa, wernisaż, wideo art.

Wśród prezentowanych artystów znajdują się m.in.: Michalina Bigaj, Iwona Demko, Anna Dębska, Aleksandra Dobrowolska, Jerzy Fober, Zbigniew Frączkiewicz, Jerzy Jarnuszkiewicz, Erich Lütkenhaus, Wiesław Łuczaj, Sławoj Ostrowski, Jarosław Pajek, Antoni Przechrzta, Jerzy Wojciech Rudziński, Jan Tutaj, Andrzej Szarek, Piotr Twardowski, Mieczysław Welter, August Zamoyski, Gustaw Zemła.

Trzecia ekspozycja "O=O" otwarta bedzie w Galerii "Kaplica". Autorką prac jest
Ewa Wesołowska. "O=O" jest interaktywną instalacją zbudowaną ze światła i dźwięku, odnoszącą się sie do tematu pamięci i percepcji. Praca składa się z mrugających obiektów aktywowanych przez czujniki ruchu oraz bardzo cichej muzyki dziecięcej pozytywki.

Dualizm mrugającego światła - będącego symbolem kończenia się czegoś - oraz dziecięcej pozytywki - będącej reminescencją dziecięcych wspomnień - tworzy relację pomiędzy początkiem i końcem.

Praca jest chęcią uchwycenia tego, co pomiędzy. Uzmysławia, że zatrzymanie tego "pomiędzy" jest niemożliwe. Mówi nie tyle o chęci, ile o niemożności zatrzymania obecności. Odnosi się tym samym do pamięci i percepcji czegoś co było i "zaistniało".

W "O=O" obiekty, muzyka, widz i miejsce istnieją jako całość - najważniejszy jest dialog pomiędzy pracą, przestrzenią a zwiedzającym i ich wzajemna relacja. Dzięki temu widz staje się częścią pracy.

Ewa Wesołowska jest absolwentką Wydziału Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.Swoje prace prezentowała m.in. w galeriach Artemis w Krakowie, Schody w Warszawie, Centrum Sztuki DortdYart w Dordrechcie oraz w galerii Roodkapje w ramach Festiwalu Route Du Nord podczas Tygodnia Sztuki w Rotterdamie w 2014 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na echodnia.eu Echo Dnia Radomskie