Kościół Matki Bożej Szkaplerznej w Rozwadowie z przełomu XIX i XX wieku posiada znakomitą architekturę nawiązującą do najlepszych europejskich standardów. Fara ma także niespotykany nigdzie indziej wystrój. Już same ołtarze sprowadzone na początku XX wieku z Alp, z Tyrolu, przyciągają swoją misterną rzeźbą. Natomiast wyjątkowy nastrój kościoła tworzy absolutnie unikatowy i jedyny w Polsce kompleksowy projekt malowideł i witraży autorstwa profesora Adama Stalony-Dobrzańskiego (1904-1985).
Adam Stalony-Dobrzański, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, w swojej sztuce sięga do źródeł chrześcijaństwa wprowadzając kanon sztuki bizantyjskiej. Uczeń Mehoffera dodaje do swych dzieł tradycje szkoły krakowskiej, ale i rys awangardy i filozofii kubistycznej. W rozwadowskim kościele koncepcja polichromii i witraży jest niezwykle przemyślana. Każdy skrawek ściany jest dekorowany na chwałę Stwórcy.
Wspaniałe witraże i malowidła uzupełnione są biblijnymi wersetami oraz fragmentami modlitw, namalowane specjalnie zaprojektowanym przez Dobrzańskiego liternictwem. Witraże w podłużnych gotyckich oknach oraz polichromie na ścianach i sklepieniu budzą wiele emocji. Niektóre malowidła na sklepieniach odsyłają wprost do sztuki cerkiewnej, a dodatkowo umieszczone pośród krzyżowo-żebrowych neogotyckich sklepień, nadają świątyni niespotykany nigdzie indziej nastrój i ducha kontemplacji. W przygotowaniu jest przewodnik po rozwadowskiej farze, gdzie wystrój kościoła jest poddany analizie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?