Polichromie, witraże i mozaiki pochodzą z lat 50. ubiegłego wieku i są dziełem profesora krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych Adama Stalony – Dobrzańskiego. Są uznawane za arcydzieła sztuki zdobniczej.
Komisja konserwatorska, która oceniała odnowę polichromii, stwierdziła, że prace wykonywane przy malowidłach są niezgodne z zatwierdzonym projektem. Część polichromii, przy których miały być wykonane prace zachowawcze, czyli oczyszczenie i tak zwane wypunktowanie ubytków, została przemalowana. Konserwator wykonująca konserwację będzie więc musiała zdjąć nałożoną farbę i zrobić prace według projektu. Zanim jednak prace zostaną wznowione, wykonawca musi przedstawić plan naprawy, co zapowiedział kierownik delegatury Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Dominik Komada. Plan ocenią konserwator wojewódzki z z konserwatorem polichromii z krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Uwagę na to, że renowacja polichromii odbywa się niezgodnie z projektem zwrócił student Akademii Adam Ujda. Komisja złożona z Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz profesora Edwarda Kosakowskiego konserwatora dzieł sztuki i byłego kierownika Katedry Konserwacji i Restauracji Malowideł Ściennych na krakowskiej ASP pojawi się w farze w lipcu. Być może będzie to okazja by poruszyć sprawę witraży, które przy czyszczeniu zostały pozbawione patyny.
Kościół Matki Bożej Szkaplerznej w Rozwadowie zbudowany na przełomie XIX i XX w stylu stylu neogotyckim, ma polichromię w stylu malarstwa średniowiecznego i bizantyjskiego. Także rzeźbiony ołtarz sprowadzony na początku XX wieku z Alp, z Tyrolu.
Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?