Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku zaprezentuje monumentalną wystawę "Moc natury"

Barbara Koś
"Moc natury - Henry Moore w Polsce" to tytuł monumentalnej wystawy w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, która otwarta zostanie 21 kwietnia o godzinie 14. Kuratorki wystawy to Eulalia Domanowska i Hannah Higham.

Centrum Rzeźby Polskiej we współpracy z Fundacją Henry’ego Moore’a z Perry Green w Wielkiej Brytanii organizuje wiosną i latem 2018 roku wystawę dzieł artysty. Pokazowi prac wybitnego rzeźbiarza towarzyszyć będą przykłady realizacji polskich rzeźbiarzy XX wieku, którzy inspirowali się jego sztuką. W przestrzeni parkowej Orońska zostaną zaprezentowane zarówno rzeźby monumentalne, jak i mniejsze brązowe figury i modele umieszczone w Muzeum Rzeźby Współczesnej i w Galerii Oranżeria. Będą im towarzyszyć fotografie pracowni Henry’ego Moore’a i film opowiadający o jego twórczości.

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, organizując w sezonie letnim 2018 roku wystawę Henry’ego Moore’a, pragnie przypomnieć sylwetkę i twórczość jednego z najwybitniejszych rzeźbiarzy światowych, który stał się mistrzem dla wielu pokoleń artystów XX wieku. Organiczna, opływowa forma dzieł usytuowanych w krajobrazie jest niewątpliwie rozpoznawalnym znakiem artysty i symbolem niezwykłej umiejętności łączenia sztuki z naturą.

Henry Spencer Moore (1898 - 1986) to angielski rzeźbiarz, przedstawiciel abstrakcji organicznej, która w jego twórczości harmonijnie współistniała z kompozycją figuralną. W latach 30. artysta był jedną z najważniejszych postaci w sztuce angielskiej, a już w następnej dekadzie także światowej. Jego prace wywierały istotny wpływ na całe pokolenia rzeźbiarzy. Głównym ich tematem była pojedyncza postać ludzka lub grupa, traktowana monumentalnie, i w syntetycznej formie.

Jako rzeźbiarz, Henry Moore miał bardzo mocno rozwiniętą świadomość kształtu. Zdawał sobie sprawę, że wśród całego bogactwa form naturalnych, jakie nas otaczają, można znaleźć takie, które są dla człowieka szczególnie istotne – te właśnie rozpoznawał i używał w swojej sztuce.
Dzieło sztuki według Moore’a jest koncentracją sił witalnych, przedstawionych w syntetycznej, zintegrowanej formie. Artysta sformułował zasady tworzenia rzeźby abstrakcyjnej jako przemiany bezładnej bryły w kompozycję zachowującą ciągłość ze swoim otoczeniem powietrznym. Reprezentował kult szlachetnego autentycznego materiału (drewno, brąz, marmur).

Przez 60 lat swojej twórczości powtarzał szczególnie dwa tematy: postać leżącą i matkę z dzieckiem. Inspirację czerpał ze sztuki starożytnej, pierwotnej, a także renesansowej (zwłaszcza twórczości Donatella i Michała Anioła) oraz współczesnych mu artystów i nowych kierunków sztuki modernistycznej. Niewyczerpanym źródłem natchnienia była także natura i możliwość przedstawienia w rzeźbie jej „duchowego” charakteru.

W czasie wojny, artysta wykonał serię znakomitych "Rysunków ze Schronów", przedstawiających ludzi chroniących się przed nalotami w tunelach londyńskiego metra.

Po wojnie tworzył głównie rzeźby w brązie, a jego twórczość była ogniwem pośrednim między figuracją i abstrakcją.

Henry Moore jest, wraz z Barbarą Hepworth, autorem potęgi angielskiej rzeźby ostatniego stulecia. Jego nazwisko wymienia się nie tylko obok twórców dwudziestowiecznych, Jeana Arpa czy Osipa Zadkine’a, ale sytuuje się go w grupie największych rzeźbiarzy wszechczasów, obok Michała Anioła czy Donatella.

Sztuka Henry’ego Moore’a, a także nowoczesna rzeźba angielska, znalazła się w polu zainteresowania polskiej krytyki w latach odwilży po 1956 roku. Pisali o niej wybitni polscy badacze, jak Jacek Woźniakowski, Aleksander Wojciechowski czy Jerzy Stajuda. Polscy rzeźbiarze tego czasu dostrzegli nowe rozwiązania formalne angielskiego artysty, ale również – jak zauważa wybitny teoretyk rzeźby Piotr Krakowski – liczyła się (…) zawartość treściowa, cała bogata warstwa ideowa, wartości humanistyczne, (…) odwoływanie się do tradycji i dążenie do organicznej więzi z naturą.

Obecna wystawa jest kontynuacją prezentacji wielkich mistrzów w Orońsku, którzy mogą stanowić inspirację dla młodego pokolenia adeptów sztuki, a widzom dostarczyć niezwykłych wzruszeń. Zwiedzający zobaczą 23 dzieła Henry’ego Moore’a, w tym 5 monumentalnych rzeźb w parku. Po raz pierwszy pokazany zostanie w Polsce monumentalny "Oval with Points" czy "Knife Edge Two Pieces."
Zaprezentowane zostaną zarówno rzeźby figuralne: typowe dla Moore’a postacie odpoczywające, rzeźba animalistyczna, jak i bardziej abstrakcyjne, jak np. "Sheep."
Pokaz ten będzie przypomnieniem postaci Moore’a i związków z jego sposobem widzenia polskich rzeźbiarzy XX wieku.

Pierwsza wystawa twórczości Moore'a w 1959 roku w warszawskiej Zachęcie, zorganizowana przez British Council, podróżowała do innych polskich miast. Kolejny duży pokaz odbył się w 1995 roku w Warszawie i Krakowie.

Obecna prezentacja, organizowana 22 lata później, włącza prace polskich wybitnych rzeźbiarzy, zwłaszcza tych, którzy wzięli udział w pokazie "Rzeźba w ogrodzie," zorganizowanym przez Jadwigę Jarnuszkiewiczową w 1957 roku w parku wokół neorenesansowej siedziby Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP) przy ulicy Foksal w Warszawie.
Artyści ci zainspirowali się niewątpliwie słowami Henry’ego Moore’a: "Nieomal wszystkie moje rzeźby – bez względu na rozmiary – wykonałem na wolnym powietrzu. Dlatego mieszkam na wsi... w każdej chwili mogę postać lub grupę, nad którą pracuję wyrzucić na dwór przez podwójne drzwi pracowni tak, bym mógł zobaczyć jak wygląda pod gołym niebem i w proporcji do drzew."Na wystawie w Orońsku pokazane zostaną rzeźby Jerzego Jarnuszkiewicza, Aliny Szapocznikow, Magdaleny Więcek, Aliny Ślesińskiej, Tadeusza Łodziany, Barbary Zbrożyny, a także Henryka Wicińskiego, Anny Dębskiej, Adama Prockiego, Marii Pinińskiej-Bereś i Ludmiły Stehnovej.

Ekspozycji będzie towarzyszył katalog, a także organizowana jesienią w październiku już trzecia edycja konferencji Rzeźba dzisiaj, tym razem poświęcona sztuce w krajobrazie i parkom rzeźby.

- Prezentacja rzeźb Henry’ego Moore’a i kilkunastu polskich rzeźbiarzy będzie najważniejszym wydarzeniem artystycznym 2018 roku w Centrum Rzeźby Polskiej, organizowanym w roku 80-lecia istnienia British Council w Polsce.- mówi Eulalia Domanowska.

Ekspozycja pokazana będzie w Muzeum Narodowe we Wrocławiu w dniach 29.09 23.01.2019 oraz w Muzeum Narodowym w Krakowie w dniach 21.02.–30.06.2019.

Radom. Wielkanocna impreza z Top Girls w Explosion - było gorąco! Zobacz zdjęcia

MASZ CIEKAWĄ INFORMACJĘ, ZROBIŁEŚ ZDJĘCIE ALBO WIDEO?
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego?
PRZEŚLIJ WIADOMOŚĆ NA [email protected] lub Facebook.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na echodnia.eu Echo Dnia Radomskie