Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kościół z Wolanowa w Muzeum Wsi Radomskiej odzyskał dawny blask

Barbara Koś .
Tak wygląda dziś barokowa polichromia wnętrza zabytkowego kościoła
Tak wygląda dziś barokowa polichromia wnętrza zabytkowego kościoła fot. Barbara Polakowska
Zakończył się ostatni etap prac przy odnawianiu zabytkowego kościoła z Wolanowa. Konserwatorzy przywrócili wnętrzu świątyni oryginalny barokowy wystrój malarski. Tym samym zabytkowy kościółek stał się perełką wśród zabytków skansenu.

- Prowadzone prace konserwatorskie polegały na przywróceniu pierwotnemu malarstwu ściennemu kościoła walorów artystycznych - mówi Małgorzata Kwarcińska, kierownik sekcji konserwatorskiej Muzeum Wsi Radomskiej.

W listopadzie odtworzono także w kościele ramy okienne zgodne z materiałem potwierdzonym w archiwalnych opisach kościoła. Zgodnie z nimi otwory okienne wypełniono lanym szkłem oprawnym w ołów.

- Ingerencji konserwatorskiej poddano także kolumny wspierające chór muzyczny i zachowane fragmenty pierwotnego parapetu chóru - dodaje Małgorzata Kwarcińska. - Ciemnoniebieska malatura z akcentami złoceń nawiązuje tonacją do spokojnej kolorystyki wnętrza świątyni.

Wszystko zaczęło się piętnaście lat temu

Prace konserwatorskie w kościółku pochodzącym z roku 1749 rozpoczęto jeszcze w 1994 roku. Wtedy bowiem nastąpiło formalne przejęcie obiektu przez Muzeum Wsi Radomskiej. Wniosek o podjęciu prac konserwatorskich wysunięto na podstawie przeprowadzonych we wnętrzu "odkrywek" sondażowych na obecność polichromii. Badania potwierdziły istnienie malowideł i określiły ich powstanie na II połowę XVIII wieku.

Odsłonięcie polichromii przyczyniło się do usystematyzowania dotychczasowej wiedzy dotyczącej wolanowskiej świątyni.

Konserwatorzy dzieł sztuki z Radomia, Torunia i Krakowa odsłaniali kolejno spod przemalowań nowe fragmenty nieznanego pierwotnego malarstwa. W kościele dokonano konserwacji estetycznej stropu nawy i prezbiterium oraz ścian prezbiterium, nawy i pierwotnych elementów parapetu chóru muzycznego jak również kolumn wspierających chór.

Kościół tonie w girlandach kwiatów

. Konserwatorzy z Krakowa z pietyzmem przywracali polichromii jej czytelność rekonstruując brakujące elementy tak, aby malarstwo nie stwarzało wrażenia nowego czyli realizacji współcześnie zaplanowanej i wykonanej - podkreśla Małgorzta Kwarcińska,

Precyzyjnie odtworzano, między innymi, girlandę kwiatową, obiegającą strop nawy. Centralnie umieszczona na nim kompozycja przedstawia świętą Dorotę pośród obłoków i Aniołów trzymających atrybuty patronki kościoła.

Motywy roślinne zdobią też obramienia okienne. Ponad gzymsem strop obiega balustrada ozdobiona roślinno-kwiatowymi girlandami.

Drewniany kościół pod wezwaniem świętej Doroty z Wolanowa datowany na 1749 rok ufundowała Anna z Janickich Kwaśniewska, ówczesna dziedziczka pobliskiej wsi Kowala Duszocina. Służył wiernym do lat 80 - tych. W roku 1994 został przeniesiony do Muzeum Wsi Radomskiej.

Wytyczną dla konserwatorów był "Program postępowania konserwatorskiego przy drewnianym kościele z Wolanowa z 1749 roku" opracowany przez Muzuem Wsi Radomskiej, dzięki któremu Samorząd Województwa Mazowieckiego przekazywał etapami dotacje na kontynuację prac konserwatorskich. Ogółem prace konserwatorskie w kościele pochłonęły blisko 700 tysięcy złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na echodnia.eu Echo Dnia Radomskie