MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Radom. Elektrownia zaprasza na wernisaż: 50-lecie pracy twórczej Andrzeja Mitana

Barbara Koś
Jerzy Kośnik
Andrzej Mitan - "Sztuka (nie) zidentyfikowana" to wystawa podsumowująca 50 lat działalności twórczej artysty, na którą Elektrownia przy ulicy Kopernika 1 zaprasza w sobotę, 18 lutego, o godzinie 15.

Będzie to ekspozycja o charakterze multimedialnym, na którą składają się: filmy Wojciecha Majewskiego i Grzegorza Rogali oraz fotografie w formie wydruków wielkoformatowych, dokumentujące działania artystyczne autora, płyty ze zbiorów Muzeum Sztuki w Łodzi,obiekty i utwory muzyczne, skomponowane przez artystę.

Andrzej Mitan (ur. 1950, Pionki) to bogata osobowość artystyczna. Studiował na Uniwersytecie Marie Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Akademii Teologii Katolickiej w Warszawie i na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Od końca lat 60. realizował swoje zamierzenia artystyczne poprzez organizowanie grup muzycznych, takich jak: Onomatopeja, Święta Racja, Super Grupa Bez Fałszywej Skromności, Niezależne Studio Muzyki Elektroakustycznej, Koncert Figur Niemożliwych, Związek Byłych Dzieci. Artysta uprawia różnorodne formy muzyczne i wizualne. Jest wokalistą o niezwykłej skali i możliwościach. Jego twórczość muzyczna jest przykładem ewolucji od form rockowych, poprzez współpracę z muzykami free jazzowymi, aż po muzykę eksperymentalną. Działał również jako performer, twórca obiektów i wideoperformansów. W latach 1982-1988 wraz z Cezarym Staniszewskim i Tomaszem Wilmańskim prowadził Galerię RR mieszczącą się w klubie Riviera Remont w Warszawie. W tym okresie zainicjował powstanie serii płyt Klub Muzyki Nowej Remont, które prezentowały twórczość czołowych kompozytorów pracujących w Eksperymentalnym Studiu Polskiego Radia (Andrzej Bieżan, Krzysztof Knittel), improwizatorów (Andrzej Przybielski, Helmut Nadolski) oraz artystów wizualnych (Jarosław Kozłowski, Włodzimierz Borowski). Wszystkie miały limitowane edycje okładek zaprojektowanych przez artystów. Z Cezarym Staniszewskim i Emmettem Williamsem zorganizował w 1987 roku w Warszawie Międzynarodowe Seminarium Sztuki ETC. W 2017 roku kończy działalność artystyczną.

Jego ważniejsze realizacje indywidualne to „Na ucho”, performans, 1987,„19.04.1991 Wisła”, performans, 1991,„Niepodległa granatowa rurka”, performans, 1991,„Polski poemat dydaktyczny” , poezja dźwiękowa, performans, 2004„Koncert na ryby”, akcja artystyczna, instalacja multimedialna, 2011,„Stworzenie świata”, audiowizacja, performans, 2012 oraz „Płyty bezdźwięczne” - Bronze Record, Silver Record, Gold Record, obiekty, 2015

Ważniejsze realizacje zbiorowe:„Onomatopeja. Akcja Format” z Czesławem Chwiszczukiem, Janem Olszakiem, Cezarym Staniszewskim i Grzegorzem Małeckim, 1976,„Księga Hioba”, z Januszem Trzcińskim, Zdzisławem Wardejnem, Krzysztofem Zgrają, Zbigniewem Wegehauptem, Milo Curtisem, Mieczysławem Litwińskim, Andrzejem Przybielskim, Adamem Baruchem, Jerzym Radziwiłowiczem, Juliuszem Bergerem, Ignacym Machowskim, spektakl teatralny, płyta 1981/1985, 2007,„Ptaki”, z Cezarym Staniszewskim, Włodzimierzem Borowskim, Tomaszem Wilmańskim, performans, 1985,„Na oklep”, z Cezarym Staniszewskim i Emmettem Williamsem, performans, 1986,„Psalm”, z Cezarym Staniszewskim, performans, 1983,„Eine kleine Nachtmusik”, z Cezarym Staniszewskim, performans, 1988.

Autorami zdjęć prezentowanych podczas ekspozycji są Jerzy Kośnik, Czesław Chwiszczuk, Tadeusz Rolke i Marcin Kucewicz.

Wstęp wolny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na echodnia.eu Echo Dnia Radomskie