Krok pierwszy, krok drugi - pokazywała Romana Agnel
(fot. Barbara Koś)
Krakowski Balet gościł w naszym mieście na Jubileuszowym XV Międzynarodowym Festiwal Muzyki Dawnej imienia Mikołaja z Radomia. Dyrekcja szkoły muzycznej i Ewa Gęga, organizatorka festiwalu, zaprosiły Romanę Agnel do wizyty w szkole i poprowadzenia warsztatów tańca.
Sala prób zamieniła się w salę tańca.
- Szkołą jestem zachwycona -powiedziała Romana Agnel przyjmując z radością od zastępcy dyrektora, Jerzego Ciecieląga wydawnictwo o placówce. - Mam nadzieję, że będą wychodzić z niej sami wielbiciele tańca.
Zanim tancerka wzięła "do galopu" młodzież przedstawiła słuchaczom trochę teorii na temat historii XV wiecznego tańca dworskiego francuskiego i włoskiego.
- Na scenie przedstawiamy autentyczne tańca średniowieczne - mówiła Romana Agnel. - Opieramy się bowiem na XV wiecznych manuskryptach, między innymi, Manuskrypcie Burgundzkim, w którym znajduje się dokładny zapis XV wiecznego tańca, jak również na podobnych dziełach z tej epoki włoskich mistrzów.
Taniec w wiekach średnich i późniejszych jak podkreśliła artystka, służył prezentacji władców.
- Władca musiał wejść na scenę w purpurze, odpowiednim krokiem, z godnością, jak osoba z innego świata - tłumaczyła tancerka. - Stąd wysoka pozycja tańca i jego specjalny rodzaj -taniec dworski. Dziś pokazując taniec dworski musimy uwzględnić te właśnie elementy - zakończyła Romana Agnel.
Uczennice były pojętne
I przystąpiła do praktyki. Piętnaście dziewcząt pod opieką nauczycielki, Ilony Jaworek, musiało najpierw zapoznać się z podstawowymi krokami tańca dworskiego.
-Stopa musi poruszać się o, tak - instruowała Romana Agnel.
Potem dziewczęta tańcząc okrążały salę, stawały czwórkami i dwójkami. Kiedy zabrakło jednej osoby do pary, do Ilony Jaworek dołączyła Ewa Rauner, szefowa zespołu muzyki dawnej Ambitus z Puław…
Dziewczęta i panie profesor opanowały rytm tańca niemal natychmiast i kolejne partie do wtóru muzyki staropolskiej wykonywały już same.
Od gościa dowiedziały się jeszcze o tańcach dworskich w Gruzji i Armenii a także w Indiach, do których Roman Agnel wyjedża na warsztaty z baroku i - tańczy.
- Taniec wspaniały tylko te kroki, te kroki…dzieliły się wrażeniami adeptki tańca z mistrzynią.
- Dlatego do perfekcji można dojść tylko ciężką pracą - podsumowała Romana Agnel.
Nauka szła pełną parą
(fot. Barbara Koś)
- Szkołą jestem zachwycona -powiedziała Romana Agnel przyjmując z radością od zastępcy dyrektora, Jerzego Ciecieląga wydawnictwo o placówce.
(fot. Barbara Koś)
Romana Agnel. Tancerka, choreograf, pedagog tańca, historyk sztuki; założycielka jedynego w Polsce profesjonalnego Baletu Dworskiego "Cracovia Danza" . Absolwentka Społecznej Szkoły Baletowej w Krakowie ukończyła historię sztuki na Paryskim Uniwersytecie Sorbona. We Francji poznała tańce różnych narodów, a także zdobyła specjalizacje w zakresie tańców charakterystycznych oraz historycznych. Jest również tancerką klasycznego tańca indyjskiego Bharata Natyam, którego uczyła się w Madrasie.
Artystka od lat promuje w kraju i za granicą klasyczny taniec indyjski Bharatha Natyam, będąc jednocześnie ambasadorem polskiego i europejskiego tańca w Indiach.
Jest pomysłodawczynią i Dyrektorem Artystycznym Festiwalu Tańców Dworskich, który rokrocznie odbywa się w sierpniu w Krakowie.
(fot. Barbara Koś)
- Władca musiał wejść na scenę w purpurze, odpowiednim krokiem, z godnością, jak osoba z innego świata - tłumaczyła Romana Agnel.
(fot. Barbara Koś)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?