Michel Lethiec - klarnet
(fot. orkiestra)
Wystąpią : Michel Lethiec - klarnet, Kaja Danczowska - skrzypce, Edgar Moreau - wiolonczela i Yeol Eum Son - fortepian.
W programie: Igor Strawiński: "Historia żołnierza", Dymitr Szostakowicz: Trio e-moll op. 67 oraz Olivier Messiaen: "Kwartet na koniec czasu". Koncert zorganizowany we współpracy ze Stowarzyszeniem im. Ludwiga van Beethovena
Drugi koncert w Radomiu z okazji XVI Festiwalu Wielkanocnego imienia Ludwika van Beethovena jest wydarzeniem niebanalnym z kilku powodów. Publiczność będzie miała okazję usłyszeć Kwartet w niezwykłym, międzynarodowym składzie.
Zagrają: Michel Lethiec, klarnecista z Francji, uznawany za największą indywidualność tego instrumentu na świecie, Kaja Danczowska, wybitna polska skrzypaczka, laureatka wielu polskich i międzynarodowych konkursów, pedagog i juror na konkursach skrzypcowych, wiolonczelista, 17-letni Francuz, Edgar Moreau, laureat między innymi II nagrody w Międzynarodowym Konkursie imienia Piotra Czajkowskiego w Moskwie w 2011 roku oraz Yeol Eum Son, pianistka pochodząca z Korei Południowej, która wygrała wiele prestiżowych konkursów pianistycznych.
Program koncertu zawiera utwory wymagające niezwykłej techniki i umiejętności muzycznych.
"Historia żołnierza" na klarnet, skrzypce i fortepian Igora Strawińskiego, skomponowana została przez Igora Strawińskiego w 1918 roku. To pełna ekspresji, baśniowa opowieść o żołnierzu, który ulega podszeptom diabła by zostać bogaczem i zamienia swe skrzypce na złoto.
Utwór został skomponowany pod koniec I wojny światowej i nawiązywał do tradycji dawnych wędrownych teatrów. Strawiński bawi się konwencjami rozśmieszając słuchaczy, a zarazem strasząc ich - są tu obecne groteska i dowcip, które czasem stają się groźne i złowrogie.
"Kwartet na koniec czasu" Oliviera Messiaena jest utworem niezwykłym. To swoisty przykład postrzegania zjawisk wizualnych uchem. U podstaw dzieła Messiaena leży chęć uwolnienia się od mechanizmu czasu i rytmu wyznaczających doczesność, a określanych przez tykanie zegara i batutę dyrygenta.
Kompozytor przybliża w "Kwartecie" pojęcie wieczności. Wykorzystuje tu dźwięki naśladujące śpiew ptaków nie znających regularnego rytmu, wolnych od konwencji. Inspiracją do utworu miał być widok z okien obozu jenieckiego w obozu w Görlitz, (dziś Zgorzelec), w którym kompozytor przebywał podczas okupacji niemieckiej. Prawykonanie utworu odbyło się właśnie w obozie.
Kwartet składa się z ośmiu części i nie jest to wybór przypadkowy. Siedem to liczba doskonała- przez sześć dni Bóg stworzył świat, siódmego dnia odpoczywał, a ósmy dzień to przedłużenie tego odpoczynku, niezakłócony spokój, wieczność.
Trzecim utworem, który melomani usłyszą podczas poniedziałkowego koncertu jest II Trio fortepianowe e-moll op. 67 - Dymitra Szostakowicza.
Trio fortepianowe należy do najciekawszych form w muzyce kameralnej. Skrzypce, wiolonczela i fortepian doskonale się wzajemnie uzupełniają, co daje niezwykły efekt. Korzenie tej formy muzycznej sięgają baroku. Jednym z najważniejszych kompozytorów tego gatunku był Beethoven.
Bilety do nabycia w kasie Radomskiej Orkiestry Kameralnej ulica Żeromskiego 53 oraz przed koncertem. Ceny: normalny: 40 złotych, ulgowy: 30 złotych.
Wiolonczelista Edgar Moreau,
(fot. orkiestra)
Yeol Eum Son, pianistka
(fot. orkiestra)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?