W piątek, 8 stycznia o trwającej modernizacji budynku Samorządowego Centrum Kultury w Sędziszowie zrobiło się głośno w całym regionie, a to za sprawą petycji jaką kielecki Instytut Dizajnu wystosował do burmistrza Sędziszowa Wacława Szarka i Urzędu Miejskiego w Sędziszowie w sprawie mozaiki jaka od 1966 roku stanowi fryz budynku.
Projekt modernizacji budynku centrum kultury, nie przewiduje pozostawienia mozaiki w tym miejscu, z czym nie zgadzają się środowiska artystyczne.
Oto treść wystosowanej petycji przez Instytut Dizajnu w Kielcach, którą tylko w ciągu jednego dnia podpisało ponad 1100 osób.
"Zwracamy się z prośbą o zachowanie oryginalnej mozaiki zdobiącej budynek Samorządowego Centrum Kultury w Sędziszowie.
Obecnie budynek przechodzi gruntowną modernizację, a projekt nowej elewacji nie uwzględnia zachowania tego działa. Mozaika została wykonana w 1966 roku przez warszawskiego artystę Jana Karczewskiego, który m.in. brał udział w malowaniu plafonu Gabinetu Marmurowego w Zamku Królewskim. Mozaika posiada wysokie walory artystyczne, a także wpisała się na stałe w krajobraz miasta. Umieszczenie dzieła artystycznego na fryzie budynku od razu podpowiada kulturalną funkcję budynku, a także przypomina o kolejarskiej historii miasta - mozaika została ufundowana ze składek pracowników kolei.
Ocalmy jedną z nielicznych mozaik w województwie świętokrzyskim!" - czytamy w petycji.
Wsparcie od Muzeum imienia Przypkowskich
Petycję gorąco wspiera także dyrektor Muzeum imienia Przypkowskich w Jędrzejowie, historyk sztuki Jan Przypkowski:
"Uprzejmie informuję, że jako dyrektor Muzeum im. Przypkowskich w Jędrzejowie i historyk sztuki gorąco wspieram petycję, wystosowaną przez kielecki Instytut Dizajnu, w obronie mozaiki stanowiącej fryz Domu Kultury w Sędziszowie:
W tej sprawie, oprócz podpisania petycji, wystosowałem też osobne pismo do pana burmistrza Sędziszowa, Wacława Szarka. Z pewnością jest możliwe przeprowadzenie modernizacji Domu Kultury w Sędziszowie w taki sposób, aby stanowił on oprawę dla tej pięknej mozaiki z 1966 r., dzieła o wysokich walorach artystycznych, autorstwa uznanego twórcy. Przegląd kolekcji, w jakich dziś znajdują się prace artysty, stawia Sędziszów w doborowym gronie."
Jak dodał dyrektor Jan Przypkowski:
"W Internecie są dostępne obrazy imponującej wizualizacji sędziszowskiego Domu Kultury po modernizacji. W miejscu mozaiki jest przewidziany czerwony pas, tymczasem wg mnie odświeżona mozaika bardzo dobrze by do tego projektu pasowała. Dodać należy, że mozaika to chyba najtrwalsza istniejąca forma malarstwa, co dowodzą liczne zachowane przykłady ze starożytności, a jej bieżąca konserwacja jest bardzo prosta i tania."
O komentarz w sprawie poprosiliśmy pana burmistrza, Wacława Szarka:
- W związku z petycją wystosowaną przez Instytut Dizajnu w sprawie nieusuwania mozaiki z modernizowanego budynku Samorządowego Centrum Kultury w Sędziszowie, wystąpiliśmy z pismem do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o opinie w tej sprawie. Dotąd mozaika nie była wpisana do żadnego rejestru i od momentu jej powstania nie były wykonywane przy niej żadne prace renowacyjne czy zabezpieczające. Wspólnie z Wojewódzkim konserwatorem zabytków uzgodnimy w jaki sposób zachować mozaikę. Wszystkie prace w tej części budynku zostaną na razie wstrzymane. Nie chcemy robić nic wbrew woli mieszkańców - mówił między innymi burmistrz Wacław Szarek.
Czy mozaika pozostanie w tej części budynku i czy zostanie odrestaurowana? Będziemy państwa o tym informować.
Jan Karczewski - autor sędziszowskiej mozaiki
Autorem sędziszowskiej mozaiki był Jan Karczewski (1931-2017) - malarz, grafik i rysownik. Studiował w latach 1950-56 na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP uzyskując dyplom (1956) w pracowni prof. Kazimierza Tomorowicza. Swoje prace prezentował na licznych wystawach zbiorowych, począwszy od Arsenału (1955), po wystawy we Włoszech, Szwajcarii, Anglii, Szwecji, Monte Carlo i Niemczech oraz indywidualnych: kilkakrotnie w Warszawie, w Szwecji, Holandii, Belgii i Jugosławii. Obrazy malarza znajdują się w licznych kolekcjach prywatnych i państwowych zarówno w Polsce (m.in. W Muzeum Narodowym w Warszawie) i za granicą: w Szwecji, Belgii, Finlandii, Szwajcarii, Holandii (m.in. w Stedelijk Muzeum w Amsterdamie), a także w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Uprawiał malarstwo sztalugowe, często tworząc cykle, np. Postacie, Akty, Studia socjologiczne. W latach 70. XX w. prowadził Pracownię Problemów Malarstwa w Architekturze na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Tworzył też malarstwo ścienne, m.in. brał udział w malowaniu plafonu Gabinetu Marmurowego w Zamku Królewskim w Warszawie (życiorys wg artinfo.pl z uzupełnieniami).
Tanie linie trują! Ryanair i Wizz Air na czele
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?