Tydzień Filmu Niemieckiego w kinie Moskwa w Kielcach
İlker Çatak w „Pokoju nauczycielskim” na przykładzie mikrospołeczności złożonej z nauczycieli i uczniów pokazuje, z jakimi problemami mierzy się dzisiejsza demokracja i jak radzić sobie z systemem hierarchicznym, którego nie da się ani zachować ani całkowicie zlikwidować.
Asli Ösge w filmie „Black Box” przygląda się mieszkańcom jednej z berlińskich kamienic, zmuszonych do funkcjonowania w warunkach coraz mocniej ograniczanej wolności. Łączące ich do tej pory przyjazne sąsiedzkie relacje zaczynają kruszyć się w obliczu zagrożenia, skutkującego blokadą budynku przez policję. Odcięci od świata są również bohaterowie filmu Christiana Petzolda „Czerwone niebo”, spędzający wakacje w letniskowym domku nad morzem. Choć w rozżarzonym od upału i pożaru okolicznych lasów powietrzu czuć zbliżające się niebezpieczeństwo, dla początkującego pisarza nie ma to znaczenia, bo najważniejsza jest książka, nad którą pracuje. Literacka twórczość przesłania też związek dwójki znakomitych pisarzy: Ingeborg Bachmann i Maxa Frischa, o których trudnej relacji opowiada w filmie „Ingeborg Bachmann – podróż na pustynię” Margarethe von Trotta.
„Miara człowieka” Larsa Kraume odnosi się do kolonialnej niemieckiej historii i uwikłania nauki w politykę. Na przeciwległym biegunie z kolei znajdują się bohaterowie filmu Kiedy znów będzie tak, jak nigdy nie było Sonji Heiss, przedstawiającego rodzinę dyrektora szpitala psychiatrycznego, która jego pacjentów traktuje jak bliskich. Wyjątkowy i nieprzystający do współczesnego świata jest także protagonista obrazu Wima Wendersa „Perfekt Days”, czyści ciel tokijskich toalet, który potrafi dostrzegać uroki życia, czerpać z niego radość, a otaczających go ludzi obdarzać uwagą i życzliwością.
Współczesna niemiecka kinematografia, podobnie jak niemieckie społeczeństwo, jest mieszanką kulturową. Twórcy o imigranckich korzeniach krytycznie przyglądają się europejskiej demokracji, niemieccy szukają inspiracji w odległych krajach, wszyscy próbują opowiadać o współczesnym świecie: mierzyć się z je go problemami lub szukać ich przyczyn.
Tegoroczny Tydzień Filmu Niemieckiego rozpocznie w piątek, 2 lutego o godzinie 19 w kinie Moskwa, uroczysta gala, której gościem honorowym będzie Konsul Generalny Republiki Federalnej Niemiec Holger Mahnicke.
Filmy prezentowane są z polskimi napisami. Pokazy będą biletowane, cena biletu to 14 złotych na film.
Harmonogram Tygodnia Filmu Niemieckiego w kinie Moskwa
- Piątek, 2 lutego, godz. 19:00 – Pokój Nauczycielski, 98’
- Sobota, 3, lutego, godz. 19:30 – Czerwone Niebo 103’
- Niedziela, 4 lutego, godz. 19:30 – Kiedy Znów Będzie Tak Jak Nigdy Nie Było, 116’
- Poniedziałek, 5 lutego, godz. 19:30 – Black Box, 120’
- Wtorek, 6 lutego, godz. 19:30 – Miara Człowieka, 116’
- Środa, 7 lutego, godz. 19:30 – Perfect Days, 123’
- Czwartek, 8 lutego, godz. 19:30 – Ingeborg Bachmann – Podróż Przez Pustynię, 110’
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?