Pigułki i plastry a waga ciała. Wyjaśniamy, czy hormony mogą powodować tycie?

Luiza Buras-Sokół
Doktor nauk medycznych Monika Szymańska.
Doktor nauk medycznych Monika Szymańska. materiały prasowe
Kobiety, które podejmują decyzję o stosowaniu antykoncepcji hormonalnej często obawiają się, że przybiorą na wadze. Z drugiej strony, wiele z nich nie zdaje sobie sprawy z tego, że zbyt wysoka masa ciała może mieć wpływ na działanie antykoncepcji hormonalnej. Ma to znaczenie również w przypadku plastrów antykoncepcyjnych.

Dlaczego?
Za przyrost masy ciała kobiety mogą odpowiadać hormony płciowe: estrogeny i gestageny. Ich podwyższony poziom może powodować zatrzymywanie się wody w organizmie i być przyczyną uczucia napięcia piersi czy obrzęku nóg – nie oznacza to jednak tycia w formie przybierania tkanki tłuszczowej. Wspomniane objawy zazwyczaj pojawiają się w drugiej fazie cyklu menstruacyjnego, tuż przed miesiączką, kiedy poziom hormonów wzrasta. Dlatego kobiety, które stosują bądź stosowały antykoncepcję o wysokich dawkach hormonów mogły odczuwać podobne dolegliwości. Zazwyczaj powinny one ustąpić po kilku cyklach, kiedy organizm przyzwyczai się do zmian w układzie hormonalnym. Jeśli po tym czasie są nadal odczuwane, a masa ciała wzrasta, warto skonsultować się z ginekologiem.

- Jeśli kobieta odżywia się prawidłowo i jest aktywna fizycznie, jej masa ciała po rozpoczęciu kuracji hormonalnej w formie pigułek czy plastrów nie powinna wzrastać. Obawy kobiet związane z przybieraniem na wadze podczas przyjmowania antykoncepcji wynikają najczęściej z doświadczeń dotyczących antykoncepcji starszej generacji. Ze względu na wysokie dawki hormonów rzeczywiście mogła ona powodować skutki uboczne np. w formie zatrzymywania wody w organizmie i w związku z tym zwiększania się masy ciała. Obecnie mamy do czynienia ze środkami łagodniejszymi – współczesna antykoncepcja, w tym m.in. nowoczesne plastry antykoncepcyjne, zawiera niskie dawki hormonów, które są dobrze tolerowane przez kobiecy organizm - komentuje doktor Monika Szymańska.

Kobieca waga ma jednak inny związek z antykoncepcją hormonalną, w tym transdermalną – jeżeli jest zbyt duża, może wpływać na jej działanie. W jaki sposób? Od masy ciała kobiety zależy powierzchnia komórek organizmu, do których dostarczone muszą być hormony wydzielane przez plaster antykoncepcyjny. Dlatego, jeżeli waga ciała jest zbyt wysoka, może okazać się, że stężenie hormonów jest zbyt małe by uzyskać działanie antykoncepcyjne.

Kobiety otyłe, które stosują plaster antykoncepcyjny lub inny rodzaj antykoncepcji hormonalnej są bardziej narażone na wystąpienie działań niepożądanych – w szczególności zagrażającej zdrowiu i życiu zakrzepicy żylnej.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3