Targi Kielce rosną mimo kryzysu

Jarosław PANEK, [email protected]
Tak będzie wyglądać centrum kongresowe, które właśnie powstaje na terenie Targów Kielce
Mimo trudności w światowej gospodarce, Targi Kielce zdołały zwiększyć liczbę wystawców w 2010 roku o 7 procent. – To dobry prognostyk na czasy pokryzysowe – cieszy się prezes targowej Spółki, Andrzej Mochoń.

Jak wskazują najnowsze badania Światowego Stowarzy-szenia Przemysłu Targowego UFI, przeprowadzone w grudniu 2010 roku, zaczyna być lepiej. Podobnie jest w Polsce, co po-twierdzają wyniki Targów Kielce. W minionym roku do kielec-kiego ośrodka wystawienniczego przyjechało blisko 200 tysięcy osób, czyli aż o ponad 16,08 procent więcej niż rok wcześniej.

Wzrosty… mimo spadków

- Polska jako jedyny kraj w zestawieniu z najważniejszymi rynkami targowymi w Europie uzyskała wzrost we wszystkich parametrach statystyki targowej. Dzieje się tak między innymi za sprawą promocji samych targów, która bez wątpienia pro-centuje - twierdzi Andrzej Mochoń prezes zarządu Targów Kielce, który pełni także funkcję prezesa Polskiej Izby Przemysłu Targowego. - W ubiegłym roku firmy ograniczały swój udział w targach między innymi poprzez zmniejszanie powierzchni wy-stawowej, ale jednocześnie zwiększyła się liczba wystawców. Kielecki ośrodek też to odczuł, bo zwiększyliśmy liczbę wystaw-ców o blisko 7 procent.

W czasie, gdy inne branże odnotowywały spadki sięgające niekiedy nawet 30 - 40 procent, Targi Kielce zanotowały zaledwie symboliczny, bo jednoprocentowy spadek wielkości wynajętej powierzchni. Zwiększyła się jednak cytowana już wcześniej liczba wystawców oraz liczba zwiedzających.

Padły rekordy

- Niektóre nasze wystawy wręcz kwitły, mimo spowolnie-nia. Mam tu na myśli choćby ENEX, gdzie wzrost wynajętej po-wierzchni targowej wyniósł aż 21 procent, czy AGROTECH, gdzie odnotowaliśmy 13 – procentowy wzrost. Jak wielkim wystawienniczym hitem jest wystawa sprzętu rolniczego najlepiej świadczy fakt, że mimo oddania do użytku nowej potężnej hali E, nadal w tym roku będziemy musieli rozkładać na-mioty na AGROTECH i już prawie nie ma w nich wolnych miejsc. Istotny przyrost wynajętej powierzchni zanotowaliśmy na targach EDUKACJA, gdzie też wyniósł on jedną piątą, czy Modny Ślub, gdzie dynamika doszła aż do 24 procent. Łatwo jest ją jednak pokazać w przypadku imprez małych, trudniej w przypadku największych, takich jak AGROTECH. A jednak się udało – wyraża swoje zadowolenie Andrzej Mochoń, który nie ukrywa, że tak naprawdę jego ośrodek targowy myśli już raczej o podboju rynku w czasach pokryzysowych.

Nowe czasy, nowe targi

- Mamy najnowocześniejszą, niedawno nagrodzoną halę wystawienniczą w Polsce. Właśnie rozpoczęliśmy budowę naj-większego w województwie i jednego z największych w Polsce ośrodków kongresowych. Te inwestycje oczywiście obciążą nasz wynik finansowy, ale z drugiej strony, czynimy je w czasach, gdy ceny usług budowlanych są wciąż bardzo niskie. Różnica między tym, co mieliśmy wydać na budowę hali E, a tym, co rzeczywiście wydaliśmy, sięgnęła kilkunastu milionów złotych. To są niebagatelne oszczędności, które pozwalają nam rozwijać się szybciej niż wcześniej zakładaliśmy. Jesteśmy coraz lepiej przygotowani do obsługi coraz większych imprez i kongresów. Wiele imprez targowych, organizowanych w Kielcach, to wystawy o zasięgu europejskim, organizowane z rozmachem godnym lidera w Europie Środkowo – Wschodniej i to nas cieszy – komentuje prezes Mochoń.

A skoro kryzys dobiega końca, Targi Kielce myślą nie tylko o rozwoju swoich sztandarowych wystaw, ale także o organizacji nowych. W tym roku w kieleckim ośrodku odbędą się 64 imprezy, w tym takie nowości jak EcoFamily Targi Ekologia dla Rodziny.

Promocja targów i regionu

- Cały czas szukamy nowych tematów, bo konkurencja nie śpi, a ja mam ambicje, aby kielecki ośrodek żył cały czas. Aby hotelarze, restauratorzy, właściciele kawiarń, taksówek, sklepów itp, którzy inwestują w te branże, nie żałowali, że to zrobili. Mam świadomość, że bardzo liczą na targowych gości, tak jak jest to w Poznaniu. Również dlatego Grono Targowe Kielce, którego jesteśmy członkiem, realizuje projekt pod nazwą „Promocja gospodarcza i inwestycyjna regionu świętokrzyskiego w oparciu o potencjał kieleckiego ośrodka targowego”. Zakłada on kampanię na rzecz poprawy wizerunku województwa, jako miejsca sprzyjającego inwestorom - przekonuje Andrzej Mochoń.

W ramach tego projektu już 25 marca zostanie zorganizowane Forum - Inwestycje w Polsce Wschodniej, ale zaplanowa-no również kampanię reklamową w ogólnopolskich dziennikach, kampanię bilboardową, reklamy w europejskich wydawnictwach, spoty radiowe i TV, a także spotkania z europejskimi organizacjami, zrzeszającymi środowiska gospodarcze w różnych branżach. Funkcjonuje już także portal inwestycyjny województwa www.invest.gronotargowe.pl