Zamkniemy szkoły, zwolnimy nauczycieli! Świętokrzyscy samorządowcy o reformie oświaty

Paulina Baran
freeimages.com
Zamkną szkoły, zwolnią nauczycieli - włodarze świętokrzyskich miast i gmin nie kryją swoim obaw po przedstawieniu przez rząd Prawa i Sprawiedliwości planów likwidacji gimnazjów.

Zwolnienia nauczycieli będą na pewno!
Okazuje się, że kolejna reforma oświaty to problem nie tylko dla uczniów i rodziców, ale również samorządów, bo to na samorząd spadnie cała odpowiedzialność, co podkreśla Marek Materek, prezydent Starachowic.

- My jako gmina już teraz dokładamy do subwencji oświatowej około 11 milionów złotych rocznie, a w sumie do edukacji, biorąc pod uwagę także przedszkola, około 18 milionów - mówi prezydent. Zaznacza, że zwolnienia nauczycieli na pewno będą musiały się zdarzyć.

- W przypadku gmin takich jak Kielce, które mają u siebie szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły średnie łatwiej będzie można uniknąć zwolnień niż w przypadku mniejszych gmin, w których nie ma szkół średnich, bo jeden rocznik uczniów z obecnych gimnazjów po prostu „ubędzie” - mówi Materek.

Eksperymenty na dzieciach?

Wójt gminy Sitkówka –Nowiny Sebastian Nowaczkiewicz kolejną reformę oświaty także uważa za kontrowersyjny pomysł.
- Posiadamy nowy budynek wybudowany tylko i wyłącznie na potrzeby gimnazjum. Może się okazać, że pozostanie nam obiekt z którym nie do końca wiadomo, co będzie można zrobić –mówi wójt. Wyjaśnia, że samorząd będzie zastanawiał się, czy w obecnym gimnazjum utworzona zostanie szkoła zawodowa czy liceum, ponieważ w gminie są już trzy szkoły podstawowe, które spokojnie pomieszczą osiem klas. Włodarz Nowin przyznaje, że w jego ocenie szesnaście lat funkcjonowania gimnazjów to zbyt krótki okres, żeby wszystko znów „przewracać do góry nogami” i fundować samorządom oraz szkołom kolejną reformę.

–Moim zdaniem robimy doświadczenia na młodzieży. Co jak co, ale oświata powinna być stabilna. Moim zdaniem, pieniądze potrzebne na przeprowadzenie tej reformy powinno się przekazać samorządom na wyposażanie placówek oświatowych i stworzenie lepszych warunków do edukacji niż fundować kolejną reformę, która na pewno będzie kosztowna - podsumowuje Sebastian Nowaczkiewicz.

Za dużo tych reform w edukacji...

Z pewnym dystansem do sprawy podchodzi burmistrz Jędrzejowa Marcin Piszczek.
- Wszystkiego dowiemy się w trakcie. Niestety reformy mają to do siebie, że kiedy startują to nie do końca wiemy, jak się zakończą - mówi. Jego obawy dotyczą przede wszystkim finansów, ponieważ trzeba liczyć się z tym, że „ucieka” jeden rocznik uczniów, a w przypadku gminy Jędrzejów jest to blisko czterysta osób rocznie, co daje kwotę około dwóch milionów mniej w budżecie.
Burmistrz obawia się, że likwidacja gimnazjów przysporzy jeszcze więcej problemów finansowych niż zmiany związane z sześciolatkami.

- Na pewno będzie duże zamieszanie. Kolejna reforma rodzi się w dość szybkim tempie. Wszystko spada na barki samorządów i to my będziemy słyszeli komentarze i pretensje - mówi włodarz. - W ubiegłym roku, po wprowadzeniu obowiązku szkolnego dla sześciolatków, likwidowaliśmy przedszkola. W tym roku, kiedy zniesiono ten obowiązek powstał duży problem, bo prawdopodobnie będzie trzeba przywracać oddziały przedszkolne i ponieść tego koszty, które są niewspółmierne z tymi, gdyby oddziały przedszkolne funkcjonowały przez cały czas - zauważa Marcin Piszczek. - Mam nadzieję, że gimnazja nie będą takim samym polem eksperymentalnym i będzie się pamiętało o tym, żeby zapewnić te różnice subwencji, co jak na razie nie nastąpiło w wypadku sześciolatków - podkreśla.

Burmistrz Jędrzejowa nawiązuje jednak także do tego, że wcześniej było dużo negatywnych głosów pod adresem gimnazjów, a dzisiaj trochę o tym zapominamy.
- Cała idea reformy jest taka, żeby wzmocnić potencjał naszej edukacji, żeby dzieciaki miały dobry start i oby tak się stało - podsumowuje burmistrz Jędrzejowa.

Powrót do poprzedniego systemu edukacji?

Reforma w dużej mierze polegałaby na odwróceniu głównych reform edukacyjnych ostatnich 16 lat. Zmiany mają się rozpocząć w roku szkolnym 2017/2018. W klasach I-IV szkoły podstawowej będzie „poziom podstawowy”. W czwartej klasie zostanie z dziećmi ten sam nauczyciel.

Od klasy piątej dzieci zaczną tak zwany etap gimnazjalny - będą to kolejne cztery klasy. Po szkole podstawowej uczniowie będą mieli do wyboru czteroletnie liceum ogólnokształcące, pięcioletnie technikum lub dwustopniową szkołę branżową (która zastąpić ma dzisiejsze szkoły zawodowe).

Wideo

Komentarze 70

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

r
renia

przecież w Polsce nie potrzeba wykształcenia

potrzeba zapisać się do PiSu albo PSL

i jest robota

poznać ich po ubłoconych butach bo

niektórzy lubią się w błocie tarzać

:lol:

G
Gość
W dniu 28.06.2016 o 18:42, Gość napisał:

Dla mnie to oni zapominają kto jest tu najważniejszy! Dzieci! Bo to dla nich powstają szkoły i pracują nauczyciele! A nie odwrotnie! Jak dzieci nie ma, to nawet najlepsza szkoła musi być zamknięta. A w tedy w ramach gimnazjum pozamykali podstawówki, które nie były złe. Moje dziecko musi chodzić kilometr do szkoły zamiast 200 m. Dla starszego dziecka to jest nic ale dla takiego malucha ( muszę chodzić 4 razy ta sama trasą) to jest już coś. Jeszcze skrzyżowania, drogi i ciężki plecak.Jakoś nie patrzono w tedy na dzieci tworząc gimnazja i zamykając podstawówki. A co z dziećmi na wsiach którym zabrano podstawówki na rzecz gimnazjów? Musza dojeżdżać o wiele więcej niz jeden kilometr.


Aż kilometr ma do szkoły??? I pewnie jeszcze pod górke? Łojezusicku!
1301
W dniu 05.07.2016 o 19:30, nauczyciel+ napisał:

Jestem za likwidacją gimnazjów. Sam do niedawna w jednym z nich uczyłem i twierdze że rozparcelowanie wiedzy uczniów miedzy gimnazja i licea było złym pomysłem. Pamiętam jaki był bunt nauczycieli liceum gdy przekształcono je w trzyletnie. Teraz jest bunt właśnie gimnazjów bo - i słusznie - trzeba je zlikwidować.A tak naprawdę to kadrę pedagogiczną też od czasu do czasu trzeba przewietrzyć. Oj zasiedziało się, zasiedziało część towarzystwa.

Popieram - w szkołach pracuję ludzie po znajomościach, którzy na studiach się nic nie uczyli, a na dyplomie ledwo 3.

G
Gość
W dniu 29.06.2016 o 11:35, xx napisał:

do xyzjakie dziesięć osób ? na medycynę na UJK na 75 miejsc było prawie 5 tyś. chętnych. A tak ogólnie to nauczycieli jest za dużo i przyzwyczaili się, że za 20 godzin tygodniowo dostają pensję jak za pełny etat. Ich koledzy z krajów europejskich i nie tylko pracują normalnie 40 godz. tygodniowo.Między bajki trzeba włożyć, że przygotowują się w domu do lekcji (pominę nauczyciela W-F bo on jak ma się przygotować ?) każdy z nauczycielki ma wypracowany roczny szablon pracy i co rok go powiela, zresztą nie zajęło mi dużo czasu wyszukanie w necie takiego szablonu dla nauczyciela historii. Skoro radiologom, którzy pracują w promieniowaniu podniesiono nominał pracy z 5.15 do 7.35 godz/dzień to nauczycielom też korona z głowy nie spadnie, gdy popracują więcej. Zresztą jak im nie pasuje to mogą zmienić zawód.

DOKŁADNIE - POPIERAM Po co nam taka armia nierobów.

_noname_
W dniu 29.06.2016 o 11:04, Endi napisał:

Do szkoły, naucz się ortografii i dopiero komentuj

A ja znam nauczyciela który sam nie zna ortografii.Więc gdzie się jej ma nauczyć !!? Ma papier na dysortografię ale tak naprawdę jej nie ma tylko jest idiotą.

_noname_

Szkoła jest przechowalnią nieudaczników i nierobów (mowa o nauczycielach). Sam znam nauczyciela który nigdy nie przeczytał żadnej książki ściągał na egzaminach a dzisiaj jest uważany za dobrego nauczyciel. Z skąd to wiem - sam mu podpowiadałem przez telefon kom. . Gdyby tylko ludzie wiedzieli. Uczy w gimnazjum nr 8 w Rzeszowie.
Praca załatwiona oczywiście bo kto by przyjął go gdy na dyplomie ledwo 3? Teraz 4 godz. do domciu a po miesiącu pewna wypłata bez wysiłku.
Dlatego uważam że tę sitwę należy jak najszybciej rozpędzić.

 

Popatrzeć co mieli na dyplomach ze studiów i powyrzucać część którzy nie spełniają pewne minimum. Dlaczego nauczyciel co miała ledwo 3 na dyplomie ma uczyć dzieci bo miał pewne znajomości i załatwił sobie prace a ten co się uczył szlifuje teraz bruk?
Nie uczyłeś się na studiach to co teraz chcesz sam uczyć ???

 

G
Gość

ZAMKNIJCIE RYJE, ZWOLNIJCIE STOŁKI!  :D 

 

K
Kielczanin

Okres szkolny tak czy inaczej trwa 12 lat, prawda? To po jaką cholerę dzielić to na trzy etapy? Najlepiej podzielmy to od razu na 6 etapów i zróbmy tak by dzieci co dwa lata zmieniały szkoły, aklimatyzowały się w nowym otoczeniu, poznawały nowych nauczycieli i tak dalej. Pytam się po co? Przecież to jest tylko strata czasu. Po co wyrywać dzieci z dobrze im znanej szkoły po 6 latach podstawówki? Później muszą zmieniać szkołę, mają zupełnie nowych kolegów, nowych nauczycieli. Zanim to wszystko poznają, zanim się zaaklimatyzują, przyzwyczają i zaczną się na poważnie uczyć to czas gimnazjum praktycznie się kończy. Później idą do liceum i historia się powtarza. Znów tylko 3 lata a to jest za mało by w pełni zrealizować program licealny.

 

Jestem za powrotem do dawnego, sprawdzonego modelu a więc 8 lat szkoły podstawowej i 4 lata liceum.

G
Gość
W dniu 05.07.2016 o 18:15, cres napisał:

Dobra rada: panowie samorządowcy zanim znowu coś powiecie, je***cie się najpierw w puste łby.

Popieram

n
nauczyciel+

Jestem za likwidacją gimnazjów. Sam do niedawna w jednym z nich uczyłem i twierdze że rozparcelowanie wiedzy uczniów miedzy gimnazja i licea było złym pomysłem. Pamiętam jaki był bunt nauczycieli liceum gdy przekształcono je w trzyletnie. Teraz jest bunt właśnie gimnazjów bo - i słusznie - trzeba je zlikwidować.

A tak naprawdę to kadrę pedagogiczną też od czasu do czasu trzeba przewietrzyć. Oj zasiedziało się, zasiedziało część towarzystwa.

c
cres
W dniu 29.06.2016 o 14:44, becon napisał:

Dla samorządowców mam znacznie lepszą radę:ZAMKNIJCIE RYJE, ZWOLNIJCIE STOŁKI! :D 

 

Dobra rada: panowie samorządowcy zanim znowu coś powiecie, je***cie się najpierw w puste łby.

L
Lucjan

Weźmy taką Bilcza. Dyrektorka po koneksjach z wójtem, mąż stary ub-ek a nauczyciele od trzydziestu lat ci sami, czyli. TĘpi. Proponuję jeszcze uzależnić pensje darmozjadów o poziomu wiedzy przekazanej. Jeżeli np. tylko 20% dzieci umię matematykę to zapłacić 20% uposażenia. A nie takie uczenie na odzew...ć dzień, zadać pracę do domu i poszli.

s
swoje imię

Ale jak to panie wójcie, skoro macie szkołę, którą można spokojnie opustoszyć, a dzieci się zmieszczą w pozostałych, to macie luksusy. A jak u was z gospodarnością? No bo u nas to trudno byłoby znaleźć wolną salę w szczycie.

 

Oj mieszkańcy, a wy wójta się nie bójta!

G
Gość
W dniu 29.06.2016 o 14:03, Gość napisał:

 Ot i sedno sprawy. Nie tak łatwo z powrotem przeskoczyć z laczków w gumiaki, a zamiast długopisu wziąć w rękę widły. :D 

 


100% racji

s
swoje imię

A walcie się na ryj pustaki samorządowe! Wy jesteście tak potrzebni jak dziura w moście, marnujecie pieniądze podatników!

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3