Wystarczy zarejestrować się pisząc na email: [email protected] by otrzymać kod dostępu na wybrane pokazy.
- Ze względu na pandemię spodziewaliśmy się, że zainteresowanie festiwalem będzie małe. Nie nadesłano tak jak zwykle około 200 filmów, ale te 128, które nadeszły są na dobrym poziomie. Komisja selekcyjna wybrała do pokazów konkursowych 41 – mówi Robert Wieczorek z Kieleckiego Centrum Kultury, które festiwal organizuje.
Filmy pogrupowano tematycznie w 9 pokazów, po trzy dziennie od wtorku, 24 do czwartku, 26 listopada. Pokazy zaczynają się o godzinie 9.
-Tematyka filmów jest bardzo różnorodna, nie brakuje obrazów pokazujących świat w zagrożeniu, czy to wirusem, czy zmianami klimatycznymi, są też filmy historyczne, także przypominające wybitnych Polaków: generała Stanisława Maczka, świetnego architekta Stanisława Niemczyka, wynalazcy Jana Czochralskiego. Są obrazy o artystach.
- Te dokumenty z jednej strony mają skłaniać do zastanowienia się, ale także dać nadzieję i pozytywną energię. Pokazują ludzi, którzy dają radę – dodaje wieczorek.
Wśród twórców, którzy nadesłali filmy są zarówno doświadczeni twórcy jak i debiutanci. Jak zwykle prezentuje się Telewizja Polska oraz TVN.
Widzom ze Świętokrzyskiego można zwrócić uwagę na filmy związane z regionem.
W konkursie startuje „Sienkiewicza 32” opowieść o 140-letniej historii kieleckiego teatru.
Autorem „Ruchu lodu” jest kielczanin, Kuba Witek, podróżnik eksplorujący Północ.
„Jacek Sroka. Czeluść Działoszyc” Jarosława Migonia to z kolei powrót do dramatycznych wydarzeń z przeszłości tego miasteczka.
W tym roku nie będzie głosowania publiczności, ale za komentowanie filmów Kieleckiego Centrum Kultury obiecuje niespodzianki. Główną nagrodę Prezydenta Kielc w wysokości 5 tysięcy złotych przyzna jury.
Jak zarejestrować się na festiwal? Wystarczy wykonać trzy kroki:
- Krok Pierwszy - trzeba z programu Festiwalu wybrać interesujące Was pokazy - możecie wybrać jeden, trzy, możecie wybrać wszystkie...
- Krok Drugi - i wysłać na mail: [email protected] swoje zgłoszenie chęci oglądania wybranych pokazów...
- Krok Trzeci - a w odpowiedzi, od wtorku, będziecie otrzymywać zwrotnie linki z dostępem do wybranych przez Was pokazów.
LISTA FILMÓW ZAKWALIFIKOWANYCH DO POKAZÓW KONKURSOWYCH
XXVI FESTIWALU FORM DOKUMENTALNYCH NURT 2020
Z PODZIAŁEM NA POKAZY
WTOREK, 24 LISTOPADA
POKAZ I – „ŚWIAT W ZAGROŻENIU”
„Covid-19: Świat w zagrożeniu” – reż. Jarosław Jabrzyk, Łukasz Ruciński
Bardzo instruktywny w swojej bogatej światowej dokumentacji reportażowy bilans rozwoju pandemii Covid-19.
„Ruch lodu” – reż. Jakub Witek
Wieszczący przyszły kataklizm naszego globu, a poruszający wyobraźnię filmowy ogląd topniejących gwałtownie lodów Arktyki.
„Tygrysy na granicy” – reż. Katarzyna Górniak
Wstrząsające reporterskie śledztwo dotyczące mafijnej wyprawy po „złote runo” czyli relacja barbarzyńskich praktyk transportowych ginącego gatunku zwierząt.
„Fukushima – wstęp wzbroniony” – reż. Jakub Baryga, Piotr Dziemdziela
Pełen przyszłościowej przestrogi dokument skutków japońskiego tsunami, który nie oszczędzając wielkiej elektrowni atomowej, wywołał takie samo jak niegdysiejszy wybuch bomby atomowej, wieloletnie zagrożenie zdrowia i życia ludzkiego.
POKAZ II – „TE MURY RUNĄ, RUNĄ…”
„Niech toną” – reż. Wojciech Bojanowski
Dramatyczna relacja z ratowniczych akcji uchodźców na morzu Śródziemnym zderzona z pełnym moralnych sprzeczności „katalogiem reakcji” egoistycznych Europejczyków.
„Dal” – reż. Jakub Polakowski
Optymistyczna w swej integracyjnej wymowie filmowa rejestracja udanego procesu asymilacji w „nowej ojczyźnie”, jaką dla pokaźnej grupy Hindusów stała się współczesna Polska.
„Film o patelni” – reż. Piotr Bakuła
Smutny w swym finale dokument fiaska dobrze rokującej próby artystycznej integracji bardzo zróżnicowanej środowiskowo grupy młodych Polaków jako przykład nietolerancji polskiej klasy rządzącej.
„Murami za Białorusią” – reż. Piotr Kaszuwara
Optymistyczna impresja dokumentalna o obecnej białoruskiej walce całego społeczeństwa z reżimem Łukaszenki o podstawowe prawa jednostki jako wyraz absolutnego polskiego poparcia tego ruchu.
POKAZ III – „POROZMAWIAJMY O WOLNOŚCI”
Amelia & Saturnin – reż. Daniel Zagórski
Oryginalna próba dokumentalnego obituary, potęgującego poprzez animację cały ogrom cierpienia, jakie poniosła kochająca się para, skazana na śmierć w jej drodze do szczęścia i wolności przez dwa totalitarne systemy.
„Porozmawiajmy w Wolnym Mieście” – reż. Maciej Jarczyński
Poświęcona pamięci Pawła Adamowicza filmowa próba rekolekcyjnego dialogu katolickiego księdza i mahometańskiego imama o ludzkiej powinności tolerancji jako podstawy wolności i wiary.
„Taryfa Rulewskiego” – reż. Józef Herold
Gorzka refleksja o losie „dzieci rewolucji” na przykładzie ciężko doświadczonego przez trud walki o polską wolność – Rulewskiego, kiedyś: jednej z ikon Solidarności, dziś: ciężko na życie zarabiającego bydgoskiego taksówkarza.
„My, naród” – reż. Ewa Ewart
Sprawny w swej potoczystej relacji. A bardzo dzisiaj potrzebny, dokument – pełen nieznanych najmłodszej naszej generacji ważnych „detali”, które zadecydowały o powodzeniu polskiej rewolucji ustrojowej końca lat 80.tych poprzedniego wieku.
ŚRODA, 25 LISTOPADA
POKAZ IV – „W CZELUŚCIACH WOJNY”
„Szpęgawsk 1939” – reż. Sebastian Bartkowski
Dokumentalna rekonstrukcja pierwszych niemieckich zbrodni w 1939 roku na Pomorzu, w powiecie starogardzkim na przykładzie inspirowanych przez ludność niemiecką mordów Polaków w leśnictwie Szpęgawsk.
„Lili i Irmgard. Lwów 1939-45” -reż. Jerzy Oleszkowicz
Unikatowy obraz filmowy niemieckiej kobiety, która w okresie lwowskiej eksterminacji „ucórczyła” ocalając żydowską dziewczynkę, dziś: zasłużoną działaczkę londyńskiej Polonii.
„Pocałunek numeru 131468” – reż. Grażyna Zielińska
Filmowa prezentacja postaci walczącego o „życie poczęte” lekarza – ginekologa, prof. Włodzimierza Fijałkowskiego, którego podstawy „otwartego człowieczeństwa” ukształtowała nieludzka machina obozów koncentracyjnych.
„W czeluściach Gusen” – reż. Joanna Zając, Mirosław Krzyszkowski, Marek Zając
Przerażająca nie tylko swoją pointą „wygodnej niepamięci” o niechlubnej przeszłości, wspaniale udokumentowana artystycznymi zapisami zbrodni, opowieść o jednym z austriackich „Konzentratzionlager”.
„Jacek Sroka. Czeluść Działoszyc” – reż. Jarosław Migoń
Obraz eksterminacji świętokrzyskich Działoszyc. Określanych przed II wojną mianem „stolicy polskich Żydów”, jako przemawiający do naszych zmysłów dokument artystycznej pamięci wybitnego artysty-malarza.
POKAZ V – „WIELCY POLACY ZNANI I NIEZNANI”
„Niepokonany. Opowieść o Generale Stanisławie Maczku” – reż. Rafał Geremek
Dokumentalna rekonstrukcja wojennych i powojennych losów jednego z polskich bohaterów II wojny światowej – gen. Stanisława Maczka.
„Jan Czochralski. Wielcy Polacy – nieznani wynalazcy” – reż. Kamil Niesłony, Maciej Marmola
Filmowa biografia nieznanego powszechnie wielkiego polskiego uczonego – odkrywcy półprzewodników i układów scalonych – prof. dr Jana Czochralskiego.
„Neurochirurg” – reż. Magdalena Zagała
Fascynujący bogactwem dokumentacji pionierskich dokonań bohatera – portret współczesnego medycznego geniusza – neurochirurga – prof. Mirosława Ząbka ze Szpitala Bródnowskiego w Warszawie.
POKAZ VI – „OPOWIEMY O NASZYM ŻYCIU”
„Julek” – reż. Bartosz Toboła
Przejmująca sylwetka dotkniętego genetycznymi zmianami młodego mężczyzny, który „normalny” kontakt z otaczającym światem, zawdzięcza swojej pełnej poświęcenia matce.
„Opowiem o moim życiu” – reż. Alicja Grzechowiak
Poruszająca swym, prawdziwym gejzerem życiowego optymizmu filmowa opowieść o urokliwej i ponad wiek dojrzałej – kalekiej dziewczynki, którą potrafi cieszyć każdy promyk nadziei na powrót do zdrowia.
„Oko Boga” – reż. Igor Kawecki
Dokument o młodzieńcu, któremu wykluczające go z normalnego świata schorzenie, nie tylko nie przeszkadza w trafnej analizie swego zdegradowanego otoczenia, ale który w strukturze skazanej na zagładę domowej wielopokoleniowej rudery krakowskiej dzielnicy Kazimierz, upatruje istotnych – dla siebie i swojego rodzinnego otoczenia – znaków z Kosmosu.
„Nie jesteśmy przyjaciółkami” – reż. Alicja Sokół
Filmowy ogląd bytowania młodych kobiet – więźniarek, którym w odbyciu kary pomagają codzienne „rekolekcje” lokalnego radiowęzła, podtrzymujące ich marzenia o powrocie do normalnego życia.
„Jestem piękna” – reż. Monika Meleń
Reportaż o zbawiennym, terapeutycznie „odnawiającym” piękne młode kobiety, walczące z wyniszczającym je rakiem, wpływie fotograficznych seansów wspólnego pozowania.
„Ja nie jestem człowiek” – reż. Aleksandra Rek
Portret człowieka z marginesu, upodlonego, który marzy o … normalności.
„Mamo wracaj” – reż. Grzegorz Kuczek
Odstręczający obraz patologicznej matki, o której marzą jednak wielokrotnie przez nią krzywdzone dzieci.
„Piach” – reż. Bartosz Tryzna, Monika Stpiczyńska
Potrójny ponury portret trójki wykształconych „roboli”. Budowniczych polskich dróg i autostrad, których marzenia i życiowe aspiracje przysypał raz na zawsze dręczący ich na co dzień piach – trwały gwarant ich codziennej egzystencji.
CZWARTEK. 26 LISTOPADA
POKAZ VII – „BUNTOWNICY OD SZTUKI NIE UCIEKAJĄCY”
„Niemczyk. Ostatni buntownik architektury” – reż. Marcin Zasada
Ważny, bo przywracający historii polskiej architektury, dokument o Stanisławie Niemczyku – wspaniałym artyście, wyprzedzającym swoją przaśną epokę socrealizmu, swoimi nowatorskimi rozwiązaniami.
„Zbigniew Blukacz. Idę do światła” – reż. Szymon Poloczek, Bartosz Dominik
Wnikliwa próba filmowej rekonstrukcji procesu twórczego katowickiego malarza Zbigniewa Blukacza.
„Wenklar” – reż. Filip Czernow
Filmowa notacja pracy młodego śląskiego rzeźbiarza Tomasza Wenklera, klucz do którego twórczości stanowi wyznanie artysty, uzasadniające jego profesjonalny wybór.
„Sienkiewicza 32” – reż. Bartłomiej Górniak
Pełne politycznych zagadek i twórczych niespodzianek architektoniczne dzieje narodzin budynku kieleckiego Teatru imienia Żeromskiego w relacjach historyków miasta.
„Od losu nie uciekniesz” – reż. Mikołaj Wawrzeniuk
Filmowa historia twórczego odrodzenia się zakodowanych w rodzinnych genach stolarskich tradycji w pracach ozdób cerkiewnych Andrzeja Popławskiego z Białegostoku.
POKAZ VIII – „STARY CZŁOWIEK I MOŻE”
„Tom” -reż. Hanna Linkowska
Utrwalona we wspomnieniu lubelskiego bojownika o wolność i niepodległość – Czesława Linkowskiego opowieść o „drugiej młodości” partyzanckiego hymnu „Dziś do ciebie przyjść nie mogę” w … Japonii
„Najpiękniejszy widok z okna” – reż. Maria Pisarek
Niesamowita historia decyzji o powrocie do Polski mocno zakorzenionego już w swojej drugiej ojczyźnie – Australii – kombatanta
„Papcio Chmiel” – reż. Petro Aleksowski
Filmowa penetracja w sposób myślenia i działania bożyszcza młodzieży czytelniczej sędziwego Papcio Chmiela, czyli Henryka Jerzego Chmielewskiego.
„Muzyka wszerz i wzdłuż” – reż. Dariusz Deberny
Wzruszające, pełne prawdziwie artystycznej pasji, dzieje niewidomego opolskiego saksofonisty Jacka Mielcarka.
„Stary człowiek i może” – reż. Adrian Szczepanik
Zanotowany kamerą godny upowszechnienia sposób artystycznej „starczej” aktywności, której całkowicie się poświęcił opanowawszy technikę kierowania dronem, fotografik Michał Kolasiński.
POKAZ IX – „KARTOTEKI NA NOWO POZBIERANE”
„Dom Literatów, czyli kartoteka zebrana” – reż. Marek Gajczak
Fascynująca filmowa opowieść o historii i wspaniałych lokatorach krakowskiej kamienicy przy Krupniczej 22, którą zamieszkiwała wiele lat po wojnie ścisła „czołówka” polskiej literatury.
„Bilans nie jest wesoły” – reż. Kazimierz J. Bihun
Notacja sentymentalnego wyznania życiowego znakomitego polskiego operatora – Stanisława Niedbalskiego, który przez całą swoją twórczość zachował swoją wierność filmowemu dokumentowi.
„Amerykańskie tournée” – reż. Piotr Jaworski
Filmowa rekonstrukcja pierwszego amerykańskiego tournee krakowskich filharmoników w czasach „zimnej wojny” dzięki ocalonym cudownie taśmom z tej wyprawy.
Bohaterka Senatorium Miłości tańczy 3
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?